Nyheter

MDG vil bygge bru mellom Kongen og Dronningen

Miljøpartiet De Grønne vil bygge kabelferje eller bru over Frognerkilen til Bygdøy. Drepen for båtlivet og estetisk massakre, mener tidligere formann i båtforening.

–Tanken er å gjøre det kortere for syklende og gående og komme seg over til Bygdøy, sier Hanna E. Marcussen, byråd for byutvikling i Oslo kommune.

Planen er å ha en løsning på plass allerede i neste bystyreperiode. Ruten er tenkt å gå mellom Kongen og Dronningen. Avstanden over kilen er 240 meter.

Ifølge MDG vil det halvere avstanden for gående og syklende med rundt førti prosent. Sykkelveien til Bygdøy er ikke god nok, mener Marcussen.

Båtmassakre

– En bru ville være drepen for båtlivet i fjorden. Det ligger rundt tusen seilbåter på innsiden av Kongen og Dronningen, argumenterer Bjørn Bakke, tidligere formann i Frognerkilen båtforening.

– Å lage bru over vil også være en estetisk massakre av de gamle byggene som ligger ved sjøen.

Dersom en bruløsning blir satt til verks, vil det være en dreiebru som kan åpnes når større båter skal gjennom, forteller Marcussen. Rundt tre tusen båter holder til i Frognerkilen. Hvorav cirka tusen er seilbåter, som må tilpasse seg eventuelle åpningstider for bruen. Nåværende styreleder i båtforeningen, Trond Ramstad, tviler på at en slik løsning vil ivareta Frognerkilens yrende seilasliv.

– En bru vil sannsynligvis ikke kunne åpnes flere ganger i timen, noe som vil påvirke båttrafikken.

Han bruker kanalbruene i Tønsberg som eksempel. I sommermånedene åpnes de to bruene fem ganger daglig i ukedagene. På lørdager og søndager åpnes de seks ganger. Fra september til april åpnes ikke bruene i helgene eller på helligdager. Det er mulig å bestille bruåpning på virkedager, men det må bestilles minimum en time i forkant.

God ferjeerfaring

Ramstad er derimot positiv til en løsning med kabelferje. Han tror ikke eventuell ventetid når ferjen krysser over vil påvirke båttrafikken for mye.

– Vi har gode erfaringer med kabelferjer langs svenskekysten. En slik løsning vil nok være uproblematisk, sier han.

Kabelferjene i Sverige er helautomatiske med plass til sykler og fotgjengere. Ferjene dras fram ved hjelp av kabler. En kabelferje på Brekkedammen i Oslo vakte furore tidligere i år da den kantret, og alle om bord falt i vannet.

Kabelferjen var bygd opp med tau over vannet. En kabelløsning over Frognerkilen vil løses med undervannskabel for ikke å hindre båtene, forteller Marcussen.

Vil bevare båtlivet

– Vi må vurdere hvilken løsning som er mest hensiktsmessig. Det er viktig å finne en løsning som ikke hindrer båtlivet, sier hun.

Arne Haabeth, bystyrekandidat for Oslo MDG og leder for Frogner MDG, sier seg enig.

– Seilbåter, kajakker, og andre fritidsbåter er en viktig del av friluftslivet for Oslofolk. Det er viktig at både seilbåtene ved KNS og de andre fritidsbåtene i Frognerkilen ikke hindres i å brukes.

Han håper løsningene kan føre til mindre bil – og busstrafikk på Bygdøy.

Mulig konflikt

Bakke tror en kabelferje til nøds kan gå, men er bekymret for sikkerheten rundt en slik løsning.

– Det er mye båttrafikk i området der. En kabelferje må være betjent, hvis ikke blir sikkerhetsaspektet skummelt.

Han er usikker på om behovet for en ny reisevei over kilen er nødvendig.

– Prosjektet er urealistisk sikkerhetsmessig. Dette kan skape konflikt, avslutter han.

Mer fra Dagsavisen