Nyheter

Lad på benken

For få uker siden var denne plassen fylt opp med motorsykler. Nå er kubikk erstattet med blomsterkasser og benker. Og ladepunkter for mobiler.

Bilfritt byliv er i ferd med å sette sitt preg på Oslo, og etter at motorsykkelparkeringen nederst i Møllergata mot Stortorvet ble fjernet, har Bymiljøetaten handlet raskt.

Ladepunkter

Nye benker er på plass, blomsterkasser er satt opp, og gratis nett og USB-ladeporter er integrert i benkene.

I sommer starter arbeidet med å fremme bylivet i ulike gater i Oslo sentrum, og byrådet har valgt ut seks pilotområder hvor det er stort potensial til å øke bylivet. Pilotområdene skal bidra til byliv utover Karl Johans gate, og flere av dem vil være med å trekke bylivet ned mot fjorden.

Les også: Her begynner bilfritt byliv

Svenskebesøk

I dag kommer politikere fra Stockholm for å se hvordan Oslo har tatt utfordringen. De ønsker å høre og se hvordan Oslo løser utfordringen med mye biltrafikk i sentrum.

– Fordelen vår er at vi har flust med parkeringshus, det er det dårlig med i Stockholm sentrum, sier kommunikasjonsrådgiver Kristin Stormo i Byrådsavdeling for miljø og samferdsel til Dagsavisen.

Det kan bli aktuelt å hindre gjennomkjøring i Oslo sentrum fra slutten av 2017. I så fall vil det fortsatt være mulig å kjøre inn til sentrum, men man vil heller måtte kjøre om Ring 1 og E18, fremfor å krysse sentrum på tvers.

For deg med ♥ for Oslo: Følg oss på Facebook!

Mer fra Dagsavisen