Innenriks

Kongen av strøm

Neste år blir turen over fjorden til Nesoddtangen utslippsfri for «Kongen» og de to søsterskipene «Prinsen» og «Prinsessen». Da skal ferjene bygges om for å gå på strøm.

Kaptein Morten Berg har jobbet i fem år på nesoddfergene, og var med da de la om til gassfremdrift. Nå står han foran en ny revolusjon.

Les også: Forfatter skriver om svenske tilstander på Holmlia

Gass og biodiesel

– Det er spennende å få være med på dette, sier han til Dagsavisen, og leder vei ned i maskinrommet.

Skipet har to fremdriftssystemer, ett som går på flytende naturgass, og ett som går på biodiesel.

– Det er maskinen som drives med gass som skal byttes ut med batteripakker. Båtene blir plug-inn-hybrider, med biodieselmaskinen som en backup, forklarer kapteinen. Det vil ta seks til åtte uker å bygge om hvert enkelt skip.

– De to siste vil nok gå raskere enn det første, tror Morten Berg.

– Skipene må i dokk, og det må skjæres hull i skutesiden for å få ut den eksisterende maskinen, og erstatte den med batteripakken sier Berg.

Etter planen skal det første skipet være i drift høsten neste år. Norled, som eier Nesoddfergene, har allerede satt batteripakkene i bestilling.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre Oslo-sider her!

2,7 millioner

Årlig frakter de tre Nesoddbåtene 2,7 millioner passasjerer mellom Nesoddtangen og Aker Brygge. Det er 70 prosent av all passasjertransport i Indre Oslofjord.

– I 2021 vil også øybåtene i fjorden være elektriske, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG) til Dagsavisen.

Hun har besteforeldre på Nesodden og har hatt et nært forhold til båtene i alle år.

– Elektrisk drift av Nesoddbåtene er et viktig og meget synlig skritt i retning av en helt utslippsfri kollektivtransport, sier byråden.

– Klimapolitikken handler om at vi må gjøre alt vi kan for å fjerne klimautslippene i byen vår, og samtidig skape klimaløsninger som kan eksporteres og tas i bruk av andre, sier hun, og legger til at det neste år også kommer 70 nye elektriske busser, i tillegg til de tre som allerede er i drift.

Les også: Oslo kommune må tilbakebetale eiendomsskatt etter dom

6.000 tonn

Med elektrifisering av Nesoddfergene vil CO2-utslippene bli redusert med rundt 6.000 tonn.

Båtene vil hurtiglade fra land via en ladeplugg på Aker Brygge. Hver lading vil ta åtte-ni minutter, og vil sikre elektrisk drift gjennom hele dagen.

Ruter anslår at den årlige merkostnaden for drift av elektriske Nesoddbåter er rundt 7-8 millioner kroner frem til 2034. Samtidig må det bygges ladeinfrastruktur på land. Fremføring av strøm og bygging av ladestasjon på Rådhusbrygge 4 er beregnet å ha en årlig kostnad på 3-4 millioner frem til 2034. Denne investeringen tilrettelegger samtidig for strømføring til alle øybåtene, som er planlagt elektrifisert i 2021.

– Samtidig som båtene bygges om, vil det komme landbasert ladeinfrastruktur i ombygde lokaler på Rådhusbrygge 4. Her vil det bli installert en nettstasjon og andre tekniske installasjoner. Den vil få en kapasitet på 4MV, noe som også vil dekke strøm til øybåtene som kommer senere, sier viseadministrerende direktør i Norled, Lars Jacob Engelsen.

Les også: Jubileum og gravøl for Ryes bar  (Dagsavisen+)

Mer fra Dagsavisen