Nyheter

Elbil-boost i bomringen

Hver femte passering er en elbil. Nå kjøper også flere motorsykkel.

Antall passeringer med elbil var på 1,9 millioner i mars, det tilsvarer en andel på 20,9 prosent, en økning fra 15,6 prosent i mars i fjor.

Det går fram i en pressemelding fra Fjellinjen.

– I morgenrushet var 30,2 prosent av bilene en elbil. Tendensen er at elbilandelen øker og at dieselandelen går ned, sier økonomidirektør i Fjellinjen, Magne Liestøl Larsen.

Totalt i mars var dieselandelen på 41,7 prosent.

Les også: Nå er over halvparten av nye biler som registreres i Norge elektriske

Motorsykkel-oppgang

Sammenlignet med hele mars i fjor var det en økning i totalt antall passeringer på 7,6 prosent, noe Fjellinjen mener har å gjøre med at påsken i fjor var i mars, og i år er i april.

Samtidig melder Dagens Næringsliv om en oppgang i motorsykkelsalget på 25 prosent på fem år. Gratis bompassering, bedre økonomi og lavere avgifter på mange motorsykler oppgis som troverdige årsaker til utviklingen. Ifølge tall avisen har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå, var det ved årsskiftet registrert 166.000 tunge og 27.000 lette motorsykler i Norge, en økning på rundt 26 og 25 prosent på fem år.

Tror på rekord i 2019

Arve Lønnum i Motorsykkelimportørenes Forening tror på rekord i 2019.

– Allerede nå, før mars er unnagjort, ser det utrolig bra ut. Det gjelder både salget av lettere motorsykler, som er langt over normalen, og salget av de tunge motorsyklene, som ligger godt over det svært gode fjoråret, sier Lønnum.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Gratis i bomringen

Eier av AMD Motorsykler i Oslo, Geir Arnestad, har sin teori om årsaken og påpeker at nå må selv elbiler betale i bomringen i Oslo, mens motorsykler passerer gratis.

– Men det er ikke så enkelt at det kun er bomringen som skaper salgsøkning. God familieøkonomi og lavere avgifter på mange av syklene spiller selvfølgelig en stor rolle, sier han.

Fikk du med deg denne? NSB offer for årets aprilsnarr

Mopedsalget går ned

Mopedsalget går imidlertid ned, noe Arnestad mener er et resultat av elsykkelboomen.

– De er billige, enkle å parkere, du trenger ikke førerkort og de er kjappe, sier Arnestad.

Mer fra Dagsavisen