Verden

Måler for lavt

Biler forbruker mye mer drivstoff enn testene viser. Det gjør det vanskeligere å nå klimamålene.

Det er ikke tilfeldig at Volkswagens utslippsjuks ble oppdaget i USA og ikke i Europa. Mens USA har prioritert å stille strenge krav til utslipp av avgasser som ødelegger luftkvaliteten, har EU konsentrert seg om å kutte utslipp av klimagassen CO2.

Resultatet er blitt en kraftig økning i dieselbiler i Europa fordi de er mer effektive og kan kjøre flere mil per liter drivstoff enn biler som går på bensin. Men nå viser en ny analyse fra den europeiske miljøorganisasjonen Transport og Miljø (T & E) at de reelle utslippene av CO2 kan være mye høyere enn bilindustrien har villet vi skal tro.

Rapporten slår fast at det er et stort gap mellom bilenes forbruk av drivstoff og utslipp av CO2 under tester og de reelle utslippene i vanlig trafikk. Og gapet bare vokser. Mens forskjellen mellom rapportert og faktisk drivstoffbruk var på 8 prosent i 2001 er gjennomsnittet nå økt til 40 prosent i 2015.

LES OGSÅ: Har robbet oss for ren luft

Utnytter hull

Forklaringen er at bilindustrien er blitt gode på å utnytte smutthull i testregimet, ifølge T & E: «Bilindustriens påstander om at de gjør en uforholdsmessig stor innsats for å redusere utslipp sammenlignet med andre sektorer er fiksjon», skriver organisasjonen i rapporten. I stedet har utslippene fra biler på veien økt noe de siste tre årene.

EU er nå i ferd med å utvikle en ny test som etter planen skal vedtas i år og tas i bruk fra 2017. Bilindustrien har drevet iherdig lobbyarbeid mot den nye mer realistiske testen. Men selv den vil ikke måle de reelle utslippene bra nok, mener miljøorganisasjonen Bellona.

Blant annet tar ikke den nye testen høyde for forskjeller i bilbruk mellom land. En kald motor som vil være vanlig i Norge, produserer for eksempel høyere utslipp.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

Vil ha ny, reell test

– Heller ikke den nye testen vil speile hvordan folk reelt bruker bilen sin. Vi jobber for tester som måler hvordan folk kjører i det virkelige liv. Det er også forskjell på norske og europeiske bilkjørere, sier fagsjef Hallstein Havåg i Bellona.

De feilaktige testene i dag får også følger for EUs ambisiøse klimamål. Utslippsdataene fra bilindustrien er med på å danne grunnlaget for beregninger om hvordan landene ligger an til å nå målene for CO2-utslipp og andre avgasser fra transportsektoren. Hvis dataene viser for lave tall ser også klimaregnskapet bedre ut enn det i virkeligheten er, advarer Bellona.

– Politikere både i Norge og i EU har vært klar over disse avvikene, likevel måler vi i hvilken grad vi er på rett vei på hvilke biler som blir solgt og utslippene de rapporterer. Politikken må ta utgangspunkt i reelle utslipp og tall, sier Havåg.

• Les også SAMFUNN side 8–9

Mer fra Dagsavisen