Nyheter
Lad på benken
For få uker siden var denne plassen fylt opp med motorsykler. Nå er kubikk erstattet med blomsterkasser og benker. Og ladepunkter for mobiler.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Bilfritt byliv er i ferd med å sette sitt preg på Oslo, og etter at motorsykkelparkeringen nederst i Møllergata mot Stortorvet ble fjernet, har Bymiljøetaten handlet raskt.
Ladepunkter
Nye benker er på plass, blomsterkasser er satt opp, og gratis nett og USB-ladeporter er integrert i benkene.
I sommer starter arbeidet med å fremme bylivet i ulike gater i Oslo sentrum, og byrådet har valgt ut seks pilotområder hvor det er stort potensial til å øke bylivet. Pilotområdene skal bidra til byliv utover Karl Johans gate, og flere av dem vil være med å trekke bylivet ned mot fjorden.
Les også: Her begynner bilfritt byliv
Svenskebesøk
I dag kommer politikere fra Stockholm for å se hvordan Oslo har tatt utfordringen. De ønsker å høre og se hvordan Oslo løser utfordringen med mye biltrafikk i sentrum.
– Fordelen vår er at vi har flust med parkeringshus, det er det dårlig med i Stockholm sentrum, sier kommunikasjonsrådgiver Kristin Stormo i Byrådsavdeling for miljø og samferdsel til Dagsavisen.
Det kan bli aktuelt å hindre gjennomkjøring i Oslo sentrum fra slutten av 2017. I så fall vil det fortsatt være mulig å kjøre inn til sentrum, men man vil heller måtte kjøre om Ring 1 og E18, fremfor å krysse sentrum på tvers.