Innenriks

Vil dele ut gratis p-
plasser til bildelere

SAMFERDSEL: Oslo Høyre vurderer å gi Oslos innbyggere over 6.000 gode grunner til å melde seg inn i en bildelingsordning.

Mer bildeling

Det er politisk enighet om å legge til rette for mer bildeling i Oslo.

Oslo Høyre skal nå behandle et forslag om å la godkjente bildelingsordninger få benytte seg av alle kommunens ordinære parkeringsplasser kostnadsfritt.

Det finnes 6.049 slike parkeringsplasser rundt omkring i byen.

Forslaget innebærer også et krav til alle nye store boligprosjekter om å avsette parkeringsplasser til godkjente bildelingsordninger.

Om lag 250 parkeringsplasser er forbeholdt bildelingsbiler i Oslo i dag.

Bilkollektivet mener det er behov for 1.000 parkeringsplasser for bildelingsbiler i løpet av fem år.

Effekten av det vil bli 4.000-5.000 færre biler i Oslo sentrum.

Kilder: Oslo Høyre, Bymiljøetaten og Bilkollektivet

Under årsmøtet i fylkeslaget denne helgen skal partiet nemlig stemme over et forslag om å la bildelere få parkere gratis på alle kommunens ordinære parkeringsplasser. Ifølge Bymiljøetaten har Oslo kommune 6.098 avgiftsbelagte parkeringsplasser per dags dato.

- Vi vil legge til rette for at flere innbyggere ikke skal trenge å eie egen bil, sier Maren Malthe-Sørenssen, Høyres fraksjonsleder i byutviklingskomiteen.

- Gjennom å tillate godkjente bildelingsordninger å parkere gratis på kommunens parkeringsplasser, vil vi bedre tilgjengeligheten til disse bilene og gjøre tilbudet vesentlig mer attraktivt enn i dag, forklarer hun.

Stort potensial

Bildeling er allerede hverdagen til tusenvis av Oslos innbyggere. Bilkollektivet, en av tre bildelingsordninger i hovedstaden, har nå vokst til å omfatte godt over 4.500 medlemmer. Dette kan vise seg å være begynnelsen på slutten for privatbilen i storbyen. En utredning gjort av rådgivingsselskapet Rambøll, konkluderer med at det er mellom 60.000 og 100.000 potensielle bildelere i Stor-Oslo. Men skal dette potensialet bli utløst, må én ting på plass: flere parkeringsplasser forbeholdt bildelingsbilene.

Det påpekte både Arne Lindelien, daglig leder i Bilkollektivet, og Ap-politikeren Abdullah Alsabeehg, i en artikkel i Dagsavisen i november i fjor.

- Én bildelingsbil erstatter mellom 4,5 og 14 privatbiler. Hvis bildeling blir mer vanlig, vil vi dermed kunne redusere biltrafikken, noe som vil være gunstig på mange vis, argumenterte Alsabeehg.

Dette var i etterkant av et enstemmig vedtak i samferdsels- og miljøkomiteen, hvor byrådet ble bedt om å utarbeide en bildelingsstrategi for Oslo. Bakgrunnen for vedtaket var et forslag fremmet av nettopp Alsabeehg og hans partifelle Anders Røberg-Larsen.

- Ikke godt nok

- Velkommen etter, sier Alsabeegh nå om Oslo Høyres forslag.

- Er det et godt forslag?

- Det å gi bildelingsbilene anledning til å parkere gratis på alle kommunens parkeringsplasser, er kanskje å dra det litt for langt. Ap ønsker i stedet en ordning i tråd med bysyklene, som i dag er utplassert på faste plasser, mange steder i byen, svarer Alsabeehg.

Også Arne Lindelien i Bilkollektivet ser svakheter i Høyres forslag.

- Hensikten med bildeling er å begrense bilbruken til at folk bare bruker bil når de faktisk trenger den, som når de skal på lengre turer ut av byen. Når bildelere er ute og kjører i byen, bør de derfor betale parkeringsavgift og bomavgift som alle andre trafikanter, sier Lindelien.

- Det vi trenger, er ikke gratis tilgang til alle kommunens parkeringsplasser, men flere steder med parkeringsplasser forbeholdt bildelingsbilene, oppstillingsplasser som det er forbudt for andre bilister å bruke. Da vil de som er med i bildelingsordningen, alltid vite hvor de til enhver tid kan hente bilene, påpeker Lindelien.

Lindelien tilføyer at han uansett synes det er positivt at Høyre nå aktivt ønsker å stimulere til mer bildeling.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen