Innenriks

Ventetiden er over

POPBee Gees«The Studio Albums 1967-1968:1st/Horizontal/Idea»Reprise/Warner

20 år etter at CD-plater begynte å bli allemannseie kommer degamle albumene til The Bee Gees omsider til heder og verdighet i det «nye»formatet. Det er vel egentlig absurd å hevde at et av verdens mest populæreband gjennom tidene skal være undervurdert men slik er det faktisk. Mensandre 60-tallshelter er blitt nyutgitt og relansert i det uendelige er detde bare de mest innbitte entusiastene som vet hvor de store skattene til BeeGees har vært begravd.

I våre dager ville svært få artister være nødt til å ty tilboksformatet for å gi ut to års studioproduksjon men The Bee Gees ga ut trealbum gjennom 1967 og 1968. Hvert av dem inneholdt et par klassiske singler.«1st» har gjennombruddslåten «New York Mining Disaster 1941» og «To LoveSomebody» også kjent som Tidenes fineste sang. «Horizontal» fulgte opp med«Massachusetts» (deres første internasjonale nr. 1) og «World». «Idea» harde uendelig vakre «I've Got A Get A Message To You» (tidens første hitlåt omdødsstraff) og «I Started A Joke». De hadde en vidunderlig evne til å lagesanger som er så gode at de gjør litt vondt.

Den gode nyheten er at albumene i tillegg til disse klassikerneinneholdt en lang rekke storartede stunder som mange vil få gleden av åoppdage for første gang. De gjorde også en lang rekke innspillinger som ikkevar med på disse albumene men som her kan høres på tre ekstra plater medbonusspor. Ekstraplata til «Horizontal» høres nesten ut som et helstøptalbum i seg selv. Det er helt vidunderlig å tenke på at en 60-tallsperle som«Sir Geoffrey Saved The World» ble gjemt bort på ei B-side av en singel. Tilsammen bekrefter alt dette en gang for alle at brødrene Gibb hadde enmelodisk sans som var fullt på høyde med deres noe mer legendariskekonkurrenter på hitlistene – om ikke enda bedre. Deres produksjoner erfantasifull poppsykedelia på sitt beste og tekstene kunne være likeambisiøst velformulerte som hos de mest lyriske elementene fra dennetidsalderen.

Bee Gees kom etter mye om og men ut av 60-tallet intakt og fant segselv opp en gang til som 70-tallets fremste diskomaskin. Det er en annenhistorie men her møter vi dem som sin tids største popgenier. Nårgjennombruddet til Bee Gees nå blir dokumentert på ordentlig kan vi slå fastat CD-alderen er kommet for alvor. Med de tre første platene i boks ermesterverket «Odessa» neste post på programmet. Vi kan allerede nå ønskealle gamle tilhengere av gruppa et godt nytt år.

Mer fra Dagsavisen