15 milliarder kroner bør settes av til dette formålet, mener Naturvernforbundet, i et innspill til reforhandlingene av Oslopakke 3, som ble lagt fram i går.
LES OGSÅ: SVs veiultimatum til Ap
Kompromiss
Det foreslåtte beløpet tilsvarer nær en tredel av hva E18-utbyggingen gjennom Asker og Bærum nå ligger an til å koste.
– Dette er nye takter fra dere, Lars Haltbrekken?
– Vi lanserer denne løsningen som et kompromiss. Ideelt sett burde vi ha brukt enda mindre på ny E18, men denne løsningen bør kunne få flertall, svarer lederen i Naturvernforbundet.
– Hva konkret vil dere bruke de 15 milliardene til?
– Vi vil ikke bygge nye felt på E18. Vi vil bygge miljølokk eller miljøtunnel på Frognerstranda, i Sandvika og i Asker, slik at det blir mulig med byutvikling der. Vi vil også gjennomføre støyskjerming og eventuelt frikjøp av eiendommer langs E18.
Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!
LES OGSÅ: – Bygg bare bussvei på E18
– Mer i bompenger
– Men nye felt vil vi altså ikke bygge, gjentar Haltbrekken.
– I stedet foreslår vi å ta ett av de eksisterende feltene og forbeholde det til kollektivfelt. Vi foreslår også et miljøfelt for elbiler, andre lavutslippsbiler, kompiskjøring og næringstrafikk.
– Hvordan vil dere finansiere oppgraderingen av E18?
– Ved like høye bompenger som det legges opp til ved en utbygging til 40 milliarder kroner, med en vesentlig forskjell. I stedet for at alle de milliardene hentes fra E18, mener vi de kan spres på alle innfartsveiene til Oslo.
Haltbrekken mener dette er rimelig etter som Oslopakke 3 omfatter store kollektivsatsinger som alle i Oslo og Akershus vil nyte godt av.