Innenriks

Ser nettsporene dine

Annonsører går stadig lenger for å individualisere reklamer. Vi har bare sett begynnelsen, slår Datatilsynet fast.

Du går inn i et kjøpesenter og blir møtt av en mann som sier han jobber for et selskap som markedsfører for senteret. Han ber om ditt samtykke til å følge deg og registrere hvilke butikker du går inn i, hvem du snakker med og generelt hva du foretar deg. Du vegrer deg og blir fortalt at du ikke må om du ikke vil, men da får du ikke lov til å bruke kjøpesenteret.

Det er tankeeksperimentet Datatilsynet bruker i sin nye rapport om måten annonsører sporer oss på. Våre personopplysninger har aldri vært mer verdifulle, og stadig flere annonsører vil vite mest mulig om oss.

Bare begynnelsen

Finn Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet, mener det er få Facebook-brukere som vet at selskapet følger dem rundt i 13 millioner nettsteder. Facebook kobler personopplysningene dine mot nettvanene dine. De opplysningene blir så solgt på annonsebørser til annonsører som senere kan lage skreddersydde reklamer.

Selskaper har nå kapasitet til å spore oss til alle døgnets tider, slår rapporten fast. Catharine Nes, seniorrådgiver i Datatilsynet, mener vi bare har sett starten på hvor omfattende sporingen kan bli. Hun forteller at sensitive data gir høyere priser.

– De mest sårbare opplysningene er de mest attraktive, sier Nes.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Diskriminering

Myrstad mener at tilbud som følge av sporing kan føre til diskriminering.

– Det er mulig at du i framtida kan få en dyrere helseforsikring fordi dataene dine tyder på at du har en usunn livsstil, sier Myrstad.

Nes mener loven er utdatert og minner om at vi betaler med våre opplysningene for å få bruke gratistjenester på nett. Det kompromisset, som har eksistert en stund, mener hun nå har spunnet ut av kontroll. Nes forteller at det dag er en maktubalanse mellom de som sporer og vi brukere. De vet mye om oss, mens vi vet lite. Myrstad er enig og krever at annonsebransjen ansvarliggjøres.

Les også: Tatt for netthets

Avviser personsporing

Kjell Gabrielsen, direktør i Xaxis, et selskap som kobler annonsører og publisister sammen. En publisist er for eksempel Facebook. Han er positiv til Datatilsynets ønske om mer åpenhet fra markedsførere. Ifølge direktøren så verken samler, lagrer eller benytter Xaxis seg av personlig data.

– Vi jobber med målgrupper som har like interesser og benytter dette for å effektivisere medieinvesteringene for annonsører, sier Gabrielsen.

Det er ventet at EUs nye personvernforordning skal tre i kraft i år. Med lovendringene skal det bli strengere regler for innsamling av persondata og sanksjoner ved lovbrudd.

Mer fra Dagsavisen