Under en testkjøring i går sporte NSBs nye Flirt-tog av i Vestfold. Fire mennesker ble skadd. FOTO: PEDER GJERSØE/SCANPIX

Milliardavsporing i NSB

NSBs nye «supertog» skulle etter planen ha blitt satt i trafikk på skuddårsdagen. Under en testkjøring i går sporet et av togene av. Alle fem ombord ble skadd. Lanseringen er utsatt.

Like før klokka elleve i går formiddag sporet et tog av typen Flirt av på Vestfoldbanen, mellom Tønsberg og Holmestrand, og traff en bergvegg. Fem personer ble skadd og brakt til sykehus. Den 56-årige lokføreren har ifølge VG Nett trolig blitt kastet inn i frontruta og er den som er blitt hardest skadet. I går kveld kunne imidlertid NSB melde at det står bra til med alle fem.

 

Avsluttet all testing

Etter planen skulle NSB ha satt nye sveitsiske tog inn i regional- og lokaltrafikken flere steder i landet om to uker, den 29. februar. Nå er innfasingen av de nye togene utsatt på ubestemt tid. NSB har inntil videre avsluttet all testkjøring med det nye togsettet.

I går kveld var det for tidlig å si noe om årsaken til ulykken. Både politiet og Statens havarikommisjon for transport etterforsker saken. Det kan ha vært noe feil med selve togsettet, det kan ha vært noe feil på skinnegangen, eller det kan ha vært menneskelig svikt som forårsaket ulykken. Eventuelt kan årsaken være en kombinasjon av flere forhold, sier avdelingsdirektør i kommisjonen Kurt A. Olsen til NTB.

Kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre understreker at bakgrunnen for å testkjøre nettopp er å finne ut av om det er feil som må rettes opp.

- Det betyr at testkjøringen har hatt en god misjon, sier han til Dagsavisen.

 

Fallent håp

Lederen av transportkomiteen på Stortinget, KrF-leder Knut Arild Hareide, kaller gårsdagen «en trist dag for Tog-Norge».

- Det har vært flere tunge år, og vi hadde håpet at de nye togene skulle være en ny start for hele Jernbane-Norge. Noe av tanken er at disse togene skal være veldig gode til å takle vinterforhold. Målet må være at tryggheten må sitte i forsetet, og min omtanke går til dem som ble skadd i går, sier han.

Hareide roser NSB for måten togselskapet har håndtert situasjonen på. Nå håper han NSB prioriterer å finne ut hva som er skjedd, så det ikke blir et langt tidsavbrudd før innføringen av de nye togene. Det kan bli alvorlig, mener Hareide. Han viser til at planene for togdriften framover er basert på å ha nye tog i drift.

- Det er veldig viktig at vi ikke havner for langt bak i denne prosessen, sier han.

 

- Svært trist

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) kaller episoden for «svært trist» og understreker at det viktigste nå er at alle de berørte i ulykken får den hjelpen de trenger. Hun sier til Dagsavisen at hun har tillit til at både NSB og Jernbaneverket har gjort det de skulle når det gjelder sikkerhet før de begynte med testkjøring. Videre må Havarikommisjonen og Jernbaneverkets ulykkesgruppe gjøre sitt arbeid.

- Jeg og mange med meg har sett fram til nye tog i drift. Nå må vi regne med forsinkelser, hvor lange vet ingen i dag. Vi må avvente etterforskningen, sier Kleppa.

Hun mener NSB må svare på hvilke konsekvenser det kan få om forsinkelsene blir langvarige, men sier det er svært viktig å få togene på plass så fort som mulig.

- Når vi nå får bedre plass i sporet, er det viktig at vi får utnyttet den plassen med større kapasitet og bedre komfort. Det er virkelig noe jeg unner dem som reiser med tog, sier Kleppa til Dagsavisen.

 

Fire milliarder

Det var sensommeren 2008 NSB valgte togtypen Flirt fra Stadler i konkurranse med Siemens og Bombardier. 50 togsett med opsjon på ytterligere 100 er den største enkeltavtalen NSB har gjort. Prislappen er på fire milliarder kroner. NSB mener at forsinkelsen ikke trenger å bli særlig merkbar ettersom det var meningen at de nye togsettene skulle innfases i vanlig drift over en lang periode. Stadler har også levert tog til Sveits, Ungarn, Tyskland, Polen og Italia. Flere land har bestilt. I går gikk NSB gjennom all tidligere historikk ved togene og har så langt ikke funnet at de har vært involvert i andre ulykker.

hannah.gitmark@dagsavisen.no