Innenriks

Feirer ti år med norsk design

UTSTILLING: For tiende gang skal utstillingen 100 % Norway vises i London. Mye har skjedd siden Norge hadde sin aller første designstand.

- Det føles vel litt som upløyd mark i designsammenheng å jobbe med stearinlys, sier designer Victoria Günzler. Sammen med Sara Wright Polmar er hun blant de ti ferske designerne som bidrar med sine produkter til den norske standen under London Design Festival.

Tiårsjubileet skal markeres ved å vise både fortid og framtid for norsk design: Fremtiden skal representeres av de ti unge designerne med deres prototyper, mens fortida representeres med produkter fra noen av norsk designs mest kjente aktører.

Selv produktet designerduoen günzler.polmar bidrar med, viser det bestandige versus det som er i endring.

- Stearinlysene våre ble opprinnelig laget til en utstilling i Paris i fjor, der temaet var «best før». Vi spant videre på ideen om varighet. Et stearinlys er jo ikke ment å vare, verdien ligger i stemningen lyset skaper. Som kontrast plasserte vi lysene på et brett av norsk marmor, som representerer det varige, forklarer Günzler.

Bransje i vekst

Formålet med 100 % Norway er å skape mer oppmerksomhet rundt norsk design i utlandet, og å tiltrekke seg utenlandske produsenter og forhandlere. Benedicte Sunde og Henrietta Thompson har vært kuratorer for årets utstilling, og Sunde forteller at mye har skjedd innen norsk design siden utstillingen besøkte London Design Festival første gang i 2004.

- Den gangen var det få norske aktører innen produkt- og møbeldesign. Men noe var i ferd med å skje, og designfellesskapet Norway Says var blant dem som bidro til en ny giv i norsk møbelproduksjon. Siden da har det vært en stor vekst i antall designere i Norge, sier Sunde.

Hun tror flere faktorer har spilt inn og gjensidig forsterket hverandre.

- Utstillingen har skapt mer oppmerksomhet rundt norsk design. Samtidig har man fått et næringsperspektiv også på designfeltet, med støtte fra aktører som Norsk Industri og Innovasjon Norge, sier hun.

Utdanningsinstitusjonene har også fulgt opp, og det utdannes flere innen produkt- og møbeldesign enn tidligere. I år har kuratorene hatt flere designere og produkter å velge blant enn noensinne.

- De første årene måtte man ut å lete etter designere som kunne bidra. Nå er det en søknadsprosess der et mindretall til slutt blir plukket ut, forteller Sunde.

Norsk natur

Temaet for årets utstilling er den nordiske naturen og det nordiske lyset.

- I utlandet er man opptatt av norsk natur, og den er også inspirasjon for mange av designerne, forteller Sunde. De to kuratorene har til og med besluttet å bringe solen til London, i form av en tre diameter stor lampe laget av Christine Istad og Elizabeth Pacini.

For Günzler og Polmar er 100 % Norway først og fremst en mulighet til å knytte kontakter.

- Det er en veldig god mulighet til å treffe andre designere. Man får dessuten mye gratis ved å være med på et arrangement der man har et stort apparat rundt som tar seg av blant annet presse og markedsføring, sier Günzler.

Aller helst vil de to finne noen som kan produsere lysene deres. Men turen er ikke forgjeves om det ikke skulle skje.

- Jeg føler 100 % Norway ikke bare handler om å vise sitt produkt, men om å vise hva Norge har å bidra med, sier Polmar.

- Det norske designmiljøet i dag er veldig bra, og her jobber man sammen for å synes. Flere ser mot norsk design nå, og det tror jeg 100 % Norway har bidratt til, sier hun. (NTB tema)

Mer fra Dagsavisen