Innenriks

Danske flygere sier nei

De danske SAS-flygerne avviser spareplanen som skal sikre flyselskapets overlevelse.

Konsernledelsen i SAS la tirsdag fram detaljerte forslag til endringer i pensjonsavtaler og lønn for flygerne. Men de danske flygerne vil nekte å skrive under på den omfattende spareplanen som SAS-ledelsen med konsernsjef Rickard Gustafson i spissen la fram mandag, og som de sier er avgjørende for om selskapet kan berges fra å bli nedlagt.

– Vi kan ikke skrive under på et ultimatum som vi ikke kjenner virkningen av, sier Lars Bjørking, leder for Dansk Pilotforening, ifølge Politiken.

Skapt tvil

Dermed er det skapt tvil om det er mulig å redde SAS fra konkursen som ledelsen og hovedeierne, som er den svenske, danske og norske staten, sier truer selskapet.

Ifølge Rickard Gustafson er spareplanen avhengig av at den blir akseptert av alle SAS' 37 fagforeninger.

De danske flygerne som ikke vil godta planen uten videre, sier imidlertid at de er åpne for å gå inn i forhandlinger med ledelsen. Bjørking sier at foreningen har utarbeidet en plan for ytterligere innsparinger på 10-15 prosent utover de 35 prosent de sier de har levert siden 2009.

De danske flygerne er først og fremst provosert av ledelsens krav til ny pensjonsordning og en rekke krav til hvordan arbeidet skal utføres.

Avinor kjøper SAS-eiendom

Spareplanen legger opp til innsparinger på 3 milliarder svenske kroner. Like mye skal det konkurstruede og kriserammede skandinaviske flyselskapet hente inn gjennom salg av Widerøe, SAS Ground Handling, flymotorer og flyplasseiendommer.

Ifølge Dagens Næringsliv kan Avinor ende opp med å kjøpe eiendommene SAS har på Gardermoen.

Det statseide flyplasselskapet forhandler nå med SAS om et kjøp og Avinor håper å få tilført seks milliarder kroner fra sin statlige eier, noe som kan gjøre eiendomskjøpet mulig, skriver avisen.

– Vi har fått en henvendelse, og vi vurderer å kjøpe porteføljen, sier Avinor-sjef Dag Falk-Pedersen.

Kan bli finsk

Samtidig er det klart at finske Flybe Finland vurderer å kjøpe flyselskapet Widerøe av SAS, men et salg vil trolig ikke skje før tidligst i 2013, skriver Aftenposten.

– Vi leter hele tiden etter muligheter for å ekspandere i Skandinavia, Norden og de baltiske landene. Vi vil nå se på mulighetene som har oppstått i Norge når Widerøe nå er til salgs, opplyser PR-sjef Liz Sheridan i Flybe.

Flybe Finland har sitt utspring i engelske Flybe, et flyselskap som markedsfører seg som størst i Europa på regionalfly. Av siste halvårsrapport går det tydelig fram at selskapet er aktivt ute i markedet for å lete etter områder det kan bygge seg opp i.

Må gi 2 milliarder

Salg av regionflyselskapet Widerøe og bakketjenestene Ground Handling alene må innbringe til sammen 2 milliarder kroner dersom SAS skal komme i mål med spareplanen, sier investorkontakt Sture Stølen til Aftenposten.

Salgsverdien av flyplasseiendommene på Gardermoen og på Kastrup i København er på rundt 450 millioner kroner og et salg vil gi en effekt på 350 millioner kroner på resultatet, sier Stølen.

Han regner med at SAS samlet sett kan selge flymotorer for 700 millioner svenske kroner.

Mer fra Dagsavisen