Innenriks

- Bruker barn for å få et godt rykte

GRØNNVASKING: Statoil har i flere år benyttet seg av Lego i en realfagskonkurranse. Nå roper Greenpeace varsku om stadig flere tilfeller av grønn­vasking, også rettet mot barn.

I tråd med økende bevissthet om klimautfordringene blant folk flest, benytter stadig flere selskaper seg av grønnvasking for å forbedre sitt rykte.

- Bedrifter grønnvasker for å lede folks oppmerksomhet bort fra mer kontroversiell virksomhet, sier Åshild Lahn, kommunikasjonsansvarlig i Greenpeace.

Nå etterspør miljøaktivistene større bevisstgjøring rundt fenomenet.

- Særlig oljeselskaper som Statoil har fått et kommunikasjonsproblem de siste årene, sier Veronica Buer, kampanjerådgiver i Greenpeace.

Samtidig som folk lærer mer og mer om klimaproblemer og løsninger for fornybar energi, investerer Statoil fremdeles i kontroversielle oljeprosjekter som oljeboring i Arktis og canadisk tjæresand.

- Konsernsjef Helge Lund har samtidig vært ute i media flere ganger og fortalt om hvordan Statoil er bærekraftig og at selskapet har evne og vilje til å bidra med bærekraftige løsninger. Ordet bærekraftig er fullstendig tømt for mening når vi vet at Statoil ikke brukte en eneste krone på fornybar energi i fjor, sier Buer.

At Statoil de seneste årene har rettet grønnvaskingen sin i stadig større grad mot barn, provoserer også Greenpeace kraftig.

Retter seg mot barn

Blant annen arrangerer Statoil legokonkurransen «First Lego League», der barn mellom 10 og 16 år kan være med å konkurrere i bygging av legoroboter. «First Lego League» går over flere uker hver høst og kretser rundt et gitt tema. Dette er gjerne knyttet opp mot fornybar energi eller annen framtidsrettet forskning. 200.000 barn har deltatt i 70 land.

- Når så unge mennesker får en langvarig, positiv opplevelse via Statoil, har Statoil høyst sannsynlig sikret seg positive assosiasjoner blant flere av disse barna livet ut, sier Lahn.

Hun håper både foreldre, idrettslag og andre som har stilt seg tilgjengelige for oljeselskapers grønnvasking, tenker seg nøye om før de takker ja på ny.

- Det finnes masse forskning som bekrefter at dette er problematisk, sier Buer.

Blant annet har Susan Linn, psykolog og forsker ved Harvard, forsket på et lignende samarbeid mellom Shell og Lego. Linns resultater viser at dersom et selskap evner å sikre merkelojalitet mens barn er små, vil deres positive holdning mot selskapet vare inn i voksen alder. De vil også i mindre grad merke endringer i et produkt eller tenke kritisk og uavhengig om en bedrifts etikk.

Sponser studenter

Statoil sponser også idrettsarrangementer som Arctic Race og kulturarrangementer som Festspillene i Nord-Norge.

- Én ting er at Statoil sponser realfagsorienterte ting og annet som kan inspirere framtidige Statoil-ansatte, men de trenger ikke idrettsutøvere og musikere. Her er Statoil kun inne for å fjerne fokus fra andre, mer negative operasjoner, sier Buer.

De forteller om lignende tiltak fra energiselskapet Eni, som står for utbyggingen av oljeplattformen Goliat i Barentshavet.

- Da de begynte utbyggingen lovte de masse nye arbeidsplasser til lokalbefolkningen. Det ble ikke realiteten, og nå har Eni plutselig opprettet et eget musikktalentstipend i Nord-Norge. Det er vanskelig å se det som noe annet enn villedende markedsføring, sier Lahn.

En annen, mye omtalt samarbeidsavtale ble opprettet mellom Universitetet i Bergen og Statoil i 2009. Over en femårsperiode skulle universitetet motta 55 millioner kroner til forskning på blant annet fornybar energi. «Akademiaavtalen» er nå fornyet for fem nye år. Flere ansatte ved UiB har uttrykt kraftig skepsis til at avtalen ble lansert som at «Statoil satser på forskning innen fornybar energi». Professor Peter M. Haugan har blant annet påpekt i UiB-avisen «På Høyden» at om lag en femtedel av midlene i Akademiaavtalen er bundet opp i støtte til Center for Integrated Petroleum Research (CIPR). Senteret har som et av sine hovedmål å bidra til økt oljeutvinning.

Avviser kritikken

Statoil hevder at grønnvaskingspåstandene passer dårlig på dem.

- Vi har vært opptatt av å kommunisere vår virksomhet og våre jobbmuligheter ut til studenter. Det er de som er morgendagens ingeniører, sier pressetalsmann Morten Eek.

- At vi ikke investerte i fornybar energi i 2013 er direkte galt, påpeker han.

Han viser til at Statoil har investert i en stor vindmøllepark utenfor Norfolk i England, sammen med Statkraft.

Statoils engasjement i sport og kultur omtaler Eek som synliggjøring av virksomhet.

- Vi vil vise alle typer jobbkandidater de mange mulighetene som finnes i Statoil. Vi trenger jo ingeniører, leger, jurister, laboranter og prosessoperatører, for bare å nevne noen få grupper, sier han.

- Det handler også om å vise at det er mulig å leke seg fram til kunnskap og at lego har mye til felles med spennende jobber i energibransjen. Vi ønsker å stimulere interesse rundt realfag. Greenpeace sin karakteristikk kjenner vi ikke igjen. Vi jobber med mange typer energibærere, inkludert fornybart.

oda.faremo.lindholm@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen