Innenriks

Bil og tog kjører 
fra sykkelen

TOMME LØFTER: Neste år kan hver kommune bygge 1 meter og 87 centimeter med ny sykkelvei, hvis de benytter seg av den nye statlige tilskuddsordningen, ifølge ­Forbrukerrådet.

Dette viser hvor lite politikernes forsikringer om at de vil satse på sykkelen, er verdt, mener fagdirektør Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet.

- Nå må politikerne enten slutte å snakke om hvilke store målsettinger de har når det gjelder bruken av sykkel, eller så får de bevilge de pengene som må til, sier Rygg.

- Og hvor mye er det?

- Syklistenes Landsforening mener det årlig må bevilges 1,5 milliarder statlige kroner til sykkelveier. Det er ikke noe urimelig krav, svarer Rygg.

800 meter

Til sammenligning har regjeringen foreslått å bevilge 10 millioner kroner til den nye tilskuddsordningen som skal motivere kommunene til å bygge sykkelveier, i neste års budsjett.

- Våre beregninger viser at dette vil holde til 800 meter med ny sykkelvei, eller 1,87 meter med sykkelvei i hver kommune. Men bare hvis kommunene selv også bidrar med 10 millioner kroner. Tilskuddsordningen forutsetter nemlig at kommunene bidrar med 50 prosent, påpeker Rygg.

Både kommunene og staten svikter i dag, når det gjelder bygging av sykkelveier, mener Forbrukerrådet. Oslo er et av de kommunale skrekkeksemplene. Hovedstaden har ennå ikke noe sammenhengende sykkelveinett, selv om det er blitt jobbet for å få på plass noe slikt i snart 40 år.

- Ni av ti føler seg ikke trygge når de sykler i Oslo, sier Rygg og henviser til opplysninger lagt fram av hovedstadens samferdselsbyråd, Guri Melby (V).

Også langs veiene som staten har ansvaret for, er mye ugjort.

- Vegvesenet har sagt at det er behov for 400 kilometer med statlige sykkelveier. I Nasjonal transportplan har politikerne nøyd seg med å love 240 kilometer, opplyser Rygg.

- Ikke dyrt

Det innebærer at det årlig må bygges 24 kilometer med nye statlige sykkelveier hvert år fram til 2023. Men staten ligger svært dårlig an til å nå dette målet.

- I år skal det bygges 3,3 kilometer med statlige sykkelveier. Neste år skal det bygges 7 kilometer. Hvis vi fortsetter som nå, blir vi ikke ferdige før i 2060. Så lenge kan vi ikke vente, påpeker Rygg.

- Vi får ikke vesentlig flere syklister før folk slutter å føle seg utrygge.

Hun bare fnyser av påstander om at det er for dyrt å bygge sykkelveier. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp)er blant dem som har ytret det.

- Det er langt dyrere å bygge vei eller jernbane. Dessuten må man ta i betraktning at det er svært mange sykkelanlegg som ikke bygges i tråd med den dyre standarden, påpeker Rygg.

I forslaget til statsbudsjett har regjeringen satt av 26,8 milliarder kroner til veiformål, mens 11,2 milliarder kroner skal gå til investeringer på jernbanenettet i 2015.

For både vei og jernbane er det snakket om vesentlige påplussinger. Utviklingen er den motsatte for sykkeltiltak.

- I forslaget til statsbudsjett for 2015 kuttes støtten til sykkelveier med 51 millioner, til 541 millioner kroner, påpekte SVs Heikki Eidsvoll Holmås i Dags­avisen mandag.

Han mener skatteletter for sykling til jobb må til for å flere til å sykle. I tillegg tar han til orde for en årlig statlig milliard til sykkelveier.

Daglig leder Rolv Lea i konsulentgruppen Civitas er enig med Rygg og Holmås i at det vil være fornuftig å bruke mer penger på bygging av sykkelveier, hvis målet er mer sykling og mindre bilkjøring.

- Vi valgte ut fem byer i Danmark, fem byer i Sverige og fem byer i Norge med høye sykkelandeler, for å se hva som kunne forklare hvorfor så mange syklet der.

- Og hva fant dere ut?

- Skal du flytte folk fra bil til sykkel, må gjøre det mindre trivelig å være bilist og mer trivelig å være syklist, svarer Lea.

- Det innebærer i praksis at bilistene må begynne å kjøre omveier, kjøre saktere, slippe syklistene fram først og andre lignende tiltak som forandrer forholdene til syklistenes fordel.

- Og hva må til for at det skal bli triveligere å være syklist?

- Sykistene må føle at det er trygt og effektivt å sykle, at de lett finner fram, at det finnes steder hvor de kan parkere sykkelen, og så videre.

- Og hvordan får man til det?

- Først og fremst ved å bygge sykkelveier. Det er fryktelig optimistisk å tro på at man kan få mer sykling uten å tilrettelegge for det ved å bygge flere sykkelveier.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen