Innenriks

Barn trenger flere voksne

Barn trenger flere voksne rundt seg i barnehagen

– Barnehagebarn er eksperter på å vente, og vente på tur. Det er viktig å lære, men barn er umiddelbare og trenger å bli sett her og nå. Vi må erkjenne at dagens bemanning kan gjøre at barn føler seg overlatt til seg selv i situasjoner der de hadde trengt umiddelbar voksenkontakt, sier Mariann Fjeldstad, leder for barne- og ungdomsarbeiderforbundet Delta, som organiserer 8.500 fagarbeidere og ufaglærte i barnehagesektoren.

Hun får støtte av Øyvind Håbrekke, familiepolitisk talsmann i KrF.

– Kvaliteten i barnehagen må styrkes, først og fremst gjennom økt voksentetthet, sier Håbrekke.

I likhet med Fjeldstad mener han det har svekket barnehagenes mulighet til å tenke langsiktig og sikre god bemanning, at de fra i år av er flyttet ut av statsbudsjettet og heretter konkurrerer med andre kommunale budsjettposter.

Usikkerhet øker presset

– Det er skapt stor usikkerhet om finansiering og kommunalt tilskudd i mange barnehager. Dette legger helt klart et ekstra sterkt press på spørsmål om bemanning, særlig i de private barnehagene, mener Håbrekke.

Dagsavisen skrev i går om en ny kartlegging av barnas trivsel i barnehagen, gjort av en norsk forskergruppe blant 3.000 danske barnehagebarn. Ifølge forskerne sier undersøkelsen også mye om livet i norske barnehager. Flertallet av barna gir uttrykk for at de har et ubetinget godt forhold til de voksne i barnehagen. Likevel uttrykker hver tredje fire- og femåring relativt stor misnøye med hverdagen i barnehagen. Funnene opprører lederen for barne- og ungdomsarbeiderne.

– Min umiddelbare reaksjon er at dette handler om at de voksne ikke har nok tid til å se hvert enkelt barn når barnet trenger det. Barnehageloven sier hvor mange førskolelærere det minimum skal være, men ingenting om den totale voksentettheten. En slik norm må på plass. I tillegg må kvalitet og innhold komme mye høyere opp på politikernes dagsorden, mener Mariann Fjeldstad.

Ulik tradisjon

Leder i Utdanningsforbundet, Mimi Bjerkestrand, synes undersøkelsen fra de danske barnehagene er interessant. Likevel mener hun resultatene ikke er direkte overførbare til norske forhold.

– Barnas rett til medvirkning og medinnflytelse har tradisjonelt hatt en mye større rolle i den norske barnehagehverdagen enn i den danske. I 2005 ble det ytterligere forsterket da barnas medbestemmelse kom inn i barnehageloven. I tillegg er det også forskjeller når det gjelder bemanning, sier Bjerkestrand.

Samtidig mener hun de norske forskernes kartlegging er viktig.

– Dette forteller oss at vi trenger forskning i norske barnehager om hvordan barna opplever hverdagen og det norske barnehagesystemet. Deres stemme har en viktig rolle, sier Bjerkestrand.

Hun mener det er nødvendig å styrke voksentettheten i norske barnehager. I dag mangler det 6.000 pedagoger i norske barnehager for å oppfylle lovens krav. Det betyr at 60.000 barn ikke møter førskolelærere i sin barnehage. Ifølge en undersøkelse gjort av Utdanningsforbundet, er det noe som bekymrer norske foreldre.

Krever strengere krav

I en undersøkelse svarer ni av ti foreldre at de mener det er svært viktig eller ganske viktig at barnehagen gir barna et planlagt og gjennomtenkt pedagogisk tilbud. Like mange mener det er viktig at det jobber førskolelærere i barnehagen. Sju av ti foreldre ville vurdert å flytte barnet til en annen barnehage, dersom det ikke jobbet førskolelærer i barnehagen der de har barnet sitt.

I dag er det vanlig med tre ansatte på en avdeling med 18 barn over tre år. En av dem må være førskolelærer, ifølge loven. Utdanningsforbundet mener dette ikke lenger holder.

– Vi mener fire ansatte, der to av dem er pedagoger, er nødvendig for å sikre barna et godt tilbud. Erfaring viser at barnegruppene vokser. Avdelinger som tidligere hadde 18 barn, har plutselig fått 20. Skal vi styrke kvaliteten, krever dette flere ansatte, sier Mimi Bjerkestrand i Utdanningsforbundet.

Mer fra Dagsavisen