Innenriks

Reagerer mot Nasjonalmuseet: – Historieløst og farlig

Kanselleringskultur, mener Frps Silje Hjemdal om Nasjonalmuseets behandling av «Leiv Eriksson oppdager Amerika».

Flere kjente malerier settes i kjelleren i det nye Nasjonalmuseet, et av dem er Christian Kroghs kjente maleri av Leiv Eiriksson som oppdager Amerika.

– Bildet er en romantisering av nordmenn som dro til Amerika. Det er et kolonialistisk bilde, sier avdelingsdirektør Stina Högkvist ved Nasjonalmuseet til Aftenposten.

Maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» fra 1893 er et av Krohgs mest kjente malerier og prydet tidligere trappehallen i det gamle Nasjonalmuseet. Det viser den norrøne oppdageren som regnes for å ha vært den første europeeren som oppdaget Nord-Amerika rundt år 1.000. Nasjonalmuseet mottok maleriet i gave fra the Leif Erikson Memorial Association i Chicago i 1900. Nå er det altså plassert i kjelleren i likhet med flere andre kjente malerier.

Dette gjøres om en del av en modernisering av museets profil, sier Stina Högkvist til Aftenposten. Hun forklarer at de ønsker å utfordre en standard som historisk utgjøres av hvite, mannlige kunstnere.

– Vi viser nå flere kvinnelige kunstnere, flere samiske kunstnere og mer kunst av personer som tilfeldigvis ikke er født med hvit hudfarge. Dette skal vi fortsette med. Vi skal ha et samfunnsrelevant, fresht blikk på kunsthistorien, sier Högkvist til Aftenposten.

Etter at denne saken ble publisert har Högkvist nå beklaget uttalelsene sine. Les saken her.

Frp: – Vås

Saken har vakt sterke reaksjoner i helgen. Nå går Fremskrittspartiets representant i Stortingets kulturkomité hardt ut mot Nasjonalmuseet.

– Ikke bare er det historieløst, men det kan også være farlig. At Norges nasjonalmuseum hiver seg på trenden med kanselleringskultur og skal opptre som et «kunstpoliti», gjør at man kan frykte for ytringsfriheten i seg selv. Og det som skal være ledende institusjoner betalt av skattebetalerne oppleves som kneblere av historie og kunstens frihet, kommenterer Silje Hjemdal til Dagsavisen.

Arendal 20210818.

– I beste fall er dette er særdeles dårlig PR-stunt fra muséet, i verste fall er det en advarsel om at nasjonale institusjoner står for fall, mener Hjemdal.

Hun vil ha kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap) på banen i saken.

– Siden dette er et museum som har kostet skattebetalerne mye penger, og som også skal finansieres av fellesskapet fremover, synes jeg det er viktig å være vaktbikkje når man leser slikt som dette. De siste årenes medieoppslag om fjerning av statuer og malerier viser dessverre at denne saken ikke er enestående. Men jeg hadde forventet noe mer av Nasjonalmuseet. Derfor tenker jeg det er naturlig å følge opp videre. Hvor er kulturministeren i dette? spør Hjemdal.

– Det blir sikkert de samme trøtte tonene om armlengdes avstand og at ikke hun bestemmer hva som skal stilles ut. Men jeg mener helt ærlig at Trettebergstuen har et ansvar for å stå opp mot slikt vås som dette, kommenterer Hjemdal til Dagsavisen.

Også Mímir Kristjánsson (Rødt) har reagert. På sin Facebook-side skriver Kristjánsson:

«Dette er så dumt at det nesten ikke går an».

«Hvis ikke Nasjonalmuseet mener det er politisk korrekt å vise fram klassikere fra norsk malerkunst, får de heller gi bort maleriene til andre norske gallerier», skriver Kristjánsson.



– Helt absurd

Museets kunstneriske oppdatering, og især fjerningen av Krohg-maleriet, har også fått leder Eivor Evenrud (Ap) i Oslo bystyres kultur- og utdanningsutvalg til å reagere, skriver Vårt Oslo. Hun mener det er helt absurd at Krohg-maleriet settes i kjelleren.

– Hva er greia med at alt fra fortiden skal leses inn i samtiden og få påklistret nye merkelapper, skriver Evenrud på sin Facebook-side.

– Hva er man redd for at publikum skal tenke? Tror man folk er så intellektuelt slappe at de selv ikke klarer å forstå at noe har endret seg på 130 år?

Mer fra Dagsavisen