Innenriks

Trakk godsplaner

Halvparten av dem som i fjor fikk tilsagn om statsstøtte for å flytte gods fra vei til sjø, trakk seg. Nå prøver regjeringen på nytt.

Det har lenge vært et politisk mål å redusere antallet trailere ved å flytte gods fra vei til jernbane og sjø. Som et virkemiddel for å oppnå dette, innførte regjeringen en tilskuddsordning for godsoverføring fra vei til sjø i fjor.

Seks prosjekter fikk tilsagn om totalt 93 millioner kroner i tilskudd i den første tildelingsrunden.

Nå kan Kystverket, som forvalter tilskuddsordningen, opplyse at tre av disse prosjektene har blitt trukket «av diverse årsaker»

Les også: Derfor vil lastebil-sjefen frakte mer gods med jernbanen

– Måtte trekke prosjekter

– Hva skjedde, seniorrådgiver Erika Støylen i Kystverket?

– De tre rederne som måtte trekke prosjektene sine er Cryo Shipping, Samskip AS og Wallenius Lines. Både Cryo Shipping og Wallenius trakk seg på grunn av tidsfristen for igangsettelse av den nye ruten, som er 12 måneder fra tilsagn gis. Samskips søknad om støtte var avhengig av at de fikk tillatelse til å operere en type fartøy som til slutt ikke ble godkjent av Sjøfartsdirektoratet. Dermed valgte Samskip å trekke prosjektet.

– Hva er konsekvensene?

– Samlet reduksjon i innvilget tilskudd i 2017 utgjør 48,6 millioner kroner, og 1,9 millioner tonn reduksjon i forventet godsoverføring.

Store mengder med gods vil dermed fortsatt bli fraktet på landeveien i stedet for med skip, med alle de miljø-, klima- og trafikkmessige konsekvensene det innebærer.

Effekten av de tre siste prosjektene som fikk tilsagn om støtte i fjor, vil ikke bli i nærheten like stor som prosjektene som ble skrinlagt.

– Når det gjelder de tre gjenværende prosjektene, er det gitt tilsagn på til sammen 44,3 millioner kroner i støtte, basert på at de samlet sett vil overføre 743.000 tonn gods fra vei til sjø, forteller Støylen.

Dermed ligger det an til at bare om lag en tredel av godset som kunne bli overført fra vei til sjø, vil bli flyttet på dette måten i løpet av de nærmeste årene. De tre gjenstående selskapene som skal bidra til dette er Norlines, BaseMarine og DFDS Logistics.

Les også: Lastebilene kjører forbi godstogene

Tre nye prosjekter

Også i år har tre selskaper fått tilsagn om statsstøtte for overføring av gods fra vei til sjø. For få dager siden ble det kjent at 70,4 millioner kroner er fordelt på rederiene Color Line, Hav Line og Viasea.

Til sammen vil disse tre overføre nærmere 1,8 millioner tonn gods fra vei til sjø i løpet av støtteperioden på tre år, heter det i en melding fra Kystverket.

Gjennom disse tildelingene vil tungt trafikkerte veistrekninger som Svinesund-Oslo og Oslo-Kristiansand få et nytt sjøbasert alternativ. I tillegg dekker årets tildeling støtte til overføring av fersk fisk fra vei til sjø, ifølge Kystverket.

Mer fra Dagsavisen