Innenriks

Røe Isaksen: – Ja, det er kontroversielt

Forslaget om en veiledende norm for hvor mye språk en femåring bør kunne, skaper strid, vedgår kunnskapsministeren.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) innrømmer at den veiledende normen for hvor mye språk en femåring bør kunne skaper strid. FOTO: ARNE OVE BERGO

– Den veiledende språknormen er kontroversiell, og det er uenighet på dette punktet, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til Dagsavisen.

Han forsikrer at normen er ment å være et verktøy barnehager eller barnehageeiere kan bruke hvis de ønsker det.

Bakgrunn:  Pedagoger og fagfolk slår alarm: – Barna får for lite tid til lek

Sette inn støtet tidlig

– Mange barn sliter i dag med store språkproblemer som blir fanget opp altfor sent – noe blant andre Dysleksi Norge har vært opptatt av. Poenget er å sette inn støtet der det trengs så tidlig som mulig, understreker Røe Isaksen.

Han mener mange av reaksjonene stortingsmeldingen «Tid for lek og læring» og tilhørende lovforslag har fått, skyter langt over mål.

– At jeg med dette avskaffer leken og ødelegger ungenes barndom ved nærmest å sette dem på en skolepult i barnehagen for å regne matte, er langt forbi karikaturen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Ikke-liste

– Også Utdanningsforbundet er enig i at barnehagen skal være et sted for læring. Så er spørsmålet hvordan dette skal skje i praksis, sier Røe Isaksen

Han svarer ved å ramse opp alt han forsikrer at ikke er en del av planen for norske barnehager:

Det skal ikke innføres læringsmål i barnehagen.

Det skal ikke stilles krav om at barna skal kunne bestemte ting.

Barnehagene skal ikke sjekke hva barna har lært når de går ut av barnehagen.

Alle barn skal ikke språktestes eller gjennomgå en obligatorisk kartlegging.

Barnehagene skal ikke pålegges å dokumentere alt hva barna gjør; hvordan de kler på seg, spiser eller leker.

Barnehagene skal ikke pålegges å fylle ut nye skjemaer eller bruke bestemte kartleggingsverktøy.

Læring gjennom lek

– Leken har en egenverdi. Det meste av barnehagedagen vil fortsatt bestå av lek. Samtidig er jeg opptatt av at barna også kan lære gjennom lek og hvordan voksne kan legge til rette for dette, sier kunnskapsministeren.

Han mener frykten for at voksenstyrte aktiviteter skal ta overhånd, er ubegrunnet.

– Vi må se på hva dette betyr i praksis. Når fem unger sitter i en ring og leser bok sammen med en voksen, og får lov til å skrike, le og fortelle hva de har lært, skjer det på barnas premisser. En del av kritikken handler om frykten for at dette er første steg på veien mot at barnehagen blir som skolen, heller enn frykt for selve forslagene.

Les også: Kutter 18.000 rapporteringer