I Dagsavisen tirsdag uttalte klimaforsker Borgar Aamaas ved Cicero Senter for klimaforskning at «budsjettforliket vil ikke medføre store endringer i utslippene» av klimagasser og at utslippene gå opp i 2015.
Kari Elisabeth Kaski, nestleder i Zero, sa at «vi når ikke målet om kutt på åtte millioner tonn (fram til 2020) hvis budsjettene fortsetter å se sånn ut.»
Les også: Tror ikke de borgerlige når klimamålet
- Et stort skifte
I Dagsavisen i går fulgte Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for Miljøpartiet De Grønne, opp med å si at «det er oppsiktsvekkende når borgerlige politikere tar sjansen på å påstå at utslippene kommer til å gå ned».
Ingen ting av dette forhindrer Elvestuen fra å uttale seg positivt om budsjettforliket.
- Budsjettet i seg selv innebærer et stort skifte. Utslippene vil gå ned mot 2020, sier Elvestuen.
Han mener blant annet at budsjettet vil gjøre det mulig å ta trafikkveksten i storbyene med kollektiv, gange og sykkel.
- I Oslo har vi allerede klart det i mange år. Trafikken har vært nede på 2007-nivået i lang tid, opplyser Elvestuen.
Forsterket satsing på elbiler og det at hybridbiler blir mer konkurransedyktige, samt satsing på biogass, vil også få stor effekt, mener Venstre-politikeren.
Les også: - Mangel på klimatiltak viser behovet for klimalov
- Fortsatt mulig
Samtidig tilføyer Elvestuen at årets budsjettforlik «alene ikke er nok». Men flere forslag som Venstre har fremmet i Stortinget vil også kunne bidra til ytterligere kutt i utslippene. Elvestuen nevner i den forbindelse både satsing på miljøtaxier og nye miljøsoner i byene.
- Vil dere få til de nødvendige utslippskuttene fram mot 2020?
- Jeg er klar over at utgangspunktet er vanskelig, men det er fortsatt mulig, svarer Elvestuen.