Innenriks

Nei til økonomiopplæring

UNDERVISNING: Kunnskapsdepartementet vil ikke ruste opp skolens undervisning i personlig økonomi.

Flertallet av foreldre vil at skolen skal gi opplæring i personlig økonomi. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sier nei. FOTO: ARNE OVE BERGO

Kunnskapsdepartementet er dermed på kollisjonskurs med foreldrene. Et flertall av foreldrene mener at skolens undervisning i personlig økonomi er for dårlig, viser en meningsmåling Dagsavisen publiserte i går.

- Personlig økonomi er godt dekket i dagens læreplaner, både i samfunnsfag og matematikk. På ungdomsskolen skal elevene lære om bruk av kredittkort, og de skal kunne sette opp regnskap og budsjett for sitt eget forbruk, sier statssekretær Birgitte Jordahl (H) i Kunnskapsdepartementet.

Spiller på næringslivet

Hun viser til at det er mange eksempler på at skoler og banker har samarbeidet for å gjøre undervisningen om personlig økonomi mer virkelighetsnær. Ungt Entreprenørskap (UE) og Finans Norge har laget et undervisningsopplegg i personlig økonomi som 18.000 ungdomsskoleelever har gjennomgått.

- Dette er et veldig spennende samarbeid, som vi vil følge med på. Når fagpersoner fra finansnæringen kommer inn i klasserommet og snakker med elevene om personlig økonomi, gir det en helt annen læring enn om de leser det i en lærebok, sier Jordahl.

I gårsdagens avis gikk imidlertid bankenes fremste talsmann, Idar Kreutzer i Finans Norge, ut med kritikk av undervisningen. Han mente den er for lite systematisk og at det er for mye opp til den enkelte skole hva elevene får av opplæring.

Ikke eget fag

Forbrukerombud Gry Nergård sa i gårsdagens avis at hun hadde et håp om å få den nye politiske ledelsen i Kunnskapsdepartementet til å innføre personlig økonomi som eget fag. Hun har tidligere foreslått det samme overfor Kristin Halvorsen (SV), men fikk den gang ikke gehør for forslaget. På dette området viser det seg at SV og Høyre har samme standpunkt.

- Vi mener det ikke er hensiktsmessig å ha personlig økonomi som eget fag i skolen. Personlig økonomi er godt dekket i kompetansemålene i samfunnsfag og matematikk, og bidrar til å gjøre disse fagene mer praktiske for elevene, sier Jordahl.

Mer fra Dagsavisen