Innenriks

Analytikere tror på 
Norwegian-suksess

PÅ RETT KURS: Drømmeflyet Dreamliner har så 
langt vært et mareritt for Norwegian. Flyanalytikere 
er likevel sikre på at flyselskapet snart er ute av 
turbulensen.

- Jeg er overbevist om at Norwegian kommer til å få kontroll på dette. Når ting ordner seg, kommer passasjerene fort til å glemme det som har skjedd, sier Ivar Andreas Lemmechen Gjul i Fondsfinans.

Han er sikker på at Norwegian-aksjen vil stige i verdi i år, og tror også at flyselskapet vil lykkes med å vokse videre utenfor Norges grenser.

Kenneth Sivertsen i Arctic Securities, er av samme oppfatning.

- Norwegian får fire nye Dreamliner-fly det neste halvåret. Da vil de bli mer fleksible og mest sannsynlig vil antallet alvorlige hendelser bli redusert, sier han.

Preger aksjekursen

Helt siden Norwegian tok i bruk Dreamliner 787, har flyet vært forfulgt av tekniske problemer og forsinkelser. I jule- og nyttårshelgen ble enkelte passasjerer mer enn 60 timer forsinket.

- Vi trodde vi var ferdige med innkjøringsproblemene. Fram til nå, uttalte Asgeir Nyseth, administrerende direktør for Norwegian Long Haul, flyselskapets langdistansefly, til VG i går.

Aksjekursen viser at markedet reagerer raskt på dårlige nyheter om flyselskapet, men også på de gode.

* Fjorårets siste handledag sluttet med en nedgang på 1,83 prosent for aksjene i Norwegian, samtidig som mediene fortalte om de flere hundre passasjerene som satt «Kjosfast» i New York.

* 5. desember informerte Norwegian om skuffende passasjertall, og i flere dager etterpå falt Norwegian-aksjen.

* 18. desember fortalte Norwegian-sjef Bjørn Kjos at de hadde bestilt to nye Dreamliner-fly, enda større enn de forrige, og aksjen steg med 3,84 prosent på én dag.

- Det er åpenbart at Norwegian må få løst de tekniske utfordringene med Dreamliner-flyene sine, og jo før jo heller. På kort sikt kan disse problemene få en effekt på etterspørselen og inntjeningen, og også omdømmemessig er det som skjer uheldig, sier Ivar Andreas Lemmechen Gjul i Fondsfinans.

- Et veldig bra år

- Men mesteparten av barnesykdommene er det ett fly som har hatt, og det bør være overkommelig for Norwegian og Boeing å få løst dette, tilføyer han.

- Det er nå litt over to år siden Dreamliner-flyet ble tatt i bruk, og to år er normalt sett den tida det tar før regulariteten kommer opp på et forventet nivå for nye fly. Vi må forvente at Boeing klarer det denne gangen også, sier Kenneth Sivertsen i Arctic Securities.

- Har Norwegian økonomisk ryggrad til å tåle problemene med Norwegian-flyene?

- Ja, det har de. Av den totale produksjonen utgjør Long Haul bare en drøy prosent av avgangene, svarer Gjul.

Også Sivertsen påpeker at det aller meste fremdeles handler om kortdistanse for Norwegian.

- Norwegian har over 80 fly. Blant dem er det så langt bare tre Dreamliner-fly. I 2012 fraktet Norwegian 17,7 millioner passasjerer. I fjor økte dette til godt over 20 millioner. Bare rundt 200.000 av disse var Long Haul-passasjerer, poengterer han.

Samtidig har de som reiser kortdistanse med Norwegian, lite å klage på.

- Statistikk viser at Norwegian er veldig punktlige på kortdistanse og har lite forsinkelser sammenlignet med andre flyselskaper, opplyser Sivertsen.

Han betegner derfor 2013 som «et veldig bra år» for Norwegian, til tross for problemene med Dreamliner-flyene.

- Ingen hadde forventet at Long Haul ville gå på skinner allerede det første året. Men ved utgangen av mai vil Norwegian ha sju Dreamliner-fly, og da får de den fleksibiliteten de trenger.

- Har passasjerene tålmodighet til å vente så lenge?

- Hovedmarkedet for Long Haul er ferie og fritid. Da er passasjerene mest sensitive på pris, og der er Norwegian sterke fordi de har så lave kostnader, svarer Sivertsen.

Gjul er enig i at Dreamliner-flyene som blir levert de kommende månedene, vil bli svært viktige for Norwegian.

- Med større kapasitet blir de bedre i stand til å takle utfordringer lik dem de har opplevd den seneste tida, sier han.

Klart for videre vekst

Flere fly vil også bane veien for videre vekst ute i Europa, og den veksten vil komme, mener flyanalytikerne.

- Det er lett å glemme i Norge at Norwegian har gått fra å være et norsk flyselskap til et europeisk flyselskap, og etter hvert også en global aktør. Etter hvert vil det bli mye mer Barcelona-Berlin enn Oslo-Trondheim. Der er på slike strekninger i utlandet at veksten vil komme, sier Gjul.

- Jeg tror den veien Norwegian går nå, er den riktige, supplerer Sivertsen.

- De gjør det allerede veldig bra i England, der de ble kåret til et av de tre beste flyselskapene i en brukerundersøkelse.

Det er for øvrig ikke bare Norwegian som har slitt med Dreamliner 787. I fjor vinter ble samtlige Dreamliner-fly som er satt i trafikk i verden, satt på bakken i fire måneder, etter at det ble avslørt problemer med flyets batterier. Og i oktober falt en del av flyskroget av under landing i Bangalore i India. Men i motsetning til andre flyselskaper, er det bare

Norwegian som lar Boeing ta seg av vedlikeholdet av disse flyene, et tilbud omtalt som «Boeing GoldCare».

Qatar Airways, som også flyr med Boeings Dreamliner til og fra Gardermoen, lar SAS ta seg av det tekniske. Så langt har flyselskapet hatt bare én større forsinkelse siden oppstarten med Dreamliner 1. september.

Etter et krisemøte i slutten av september ble Norwegian lovet bedre oppfølging fra Boeing. Det førte blant annet til bedre tilgang på reparatører enn tidligere.

samfunn@dagsavisen.no

Boeing 787 
Dreamliner

Mellomstort tomotors langdistansefly som kan romme opp til 330 passasjerer.

Bygd med komposittmaterialer som gjør den langt lettere enn andre fly i samme klasse. Bruker derfor mindre drivstoff og er mer økonomisk i drift enn konkurrentene.

Amerikanske Boeing lanserte Dreamliner-programmet i april 2004 og planla å levere det første flyet i første halvdel av 2008. Men første prøvetur fant ikke sted før i desember 2009. De første flyene ble tatt i bruk av japanske All Nippon Airways i september 2011.

«Dreamliner»-flyet skulle revolusjonere Norwegian.

Norwegian har bestilt totalt ti fly av denne typen.

Kilde: NTB

Mer fra Dagsavisen