Innenriks

Grønne hjerters dag

Morsdag i går, valentinsdag i morgen. Handelsstanden skor seg godt på USA-importerte merkedager. Men det er mulig å feire kjærligheten uten å kjøpe mer.

I år kommer vi til å bruke 45-50 millioner kroner på blomster og ytterligere 12 millioner på kort og sjokolade i forbindelse med valentinsdagen, anslår handelsorganisasjonen Virke.

- Handelen rundt dager som valentinsdagen og halloween øker enda mer enn den generelle handelen i Norge. Dagene betyr enormt mye for en del bransjer og butikker, og de bruker dem i markedsføringen sin, sier Thomas Angell, direktør for handel i handelsorganisasjonen Virke.

Men er egentlig å kjøpe ting den beste måten å vise kjærlighet på?

Doblet på to år

- Gaver har ingenting med romantikk å gjøre - penger er jo ikke spesielt romantisk, sier Masha Sedykh (19).

Hun er praktikant i et designfirma i Oslo og kommer opprinnelig fra Russland og Sveits.

Sedykh synes dagen bør feires på en mindre kommersiell måte enn i dag, men synes det er helt greit at man feirer valentinsdagen, som en gammel tradisjon.

Ivar Nyfløt synes Valentindagen er helt grei å feire, så lenge folk velger om de vil markere dagen selv eller ei.

- Min kone har fødselsdag den dagen, så da er det den dagen vi feirer, smiler han.

Typiske valentinsoppmerksomheter i Norge er kort, roser, sjokolade og smykker. Smykkekjeden Thune merker at omsetningen øker i dagene før valentinsdagen, forteller innkjøpssjef Anne Skjefstad.

- For bare sju-åtte år siden var det få som markerte valentine. Men nå er det en økende interesse hvert år, forteller hun.

Butikkjeden Nille satser på hjerteprodukter av alle slag før valentinsdagen og øker omsetningen med 20-30 prosent i dagene før kjærlighetsdagen, forteller administrerende direktør Pål Wibe.

Salget av valentinsprodukter ble doblet fra 2009 til 2011, og Wibe er optimistisk til også dette årets omsetning rundt kjærlighetsdagen.

Fair trade

Blomster forblir likevel den store vinneren når romantikken skal feires. Mester Grønn regner med å selge rundt én million roser i forbindelse med morsdag og valentinsdag.

Administrerende direktør Erling Ølstad har en klar oppfordring til dem som vil forære kolleger, venner eller kjære en rose eller 20:

- Kjøp fair trade! Det er verdt å betale det lille tillegget for den merverdien du da gir. Spesielt på en dag som handler om følelser, er det godt å vite at du skaper arbeidsplasser og utvikling i tillegg til å gi bort en blomsterbukett, sier han.

USA langt foran

Om Virkes prognoser stemmer, vil vi bruke rundt 12 kroner per innbygger på blomster, kort og sjokolade i forbindelse med valentinsdagen i år. Det er et godt stykke igjen før vi når USA, landet hvor kommersialiseringen av kjærlighetsdagen begynte allerede på 1860-tallet: I fjor brukte amerikanerne i snitt 32 kroner hver bare på blomster - nesten 10 milliarder kroner totalt. De brukte 20 milliarder på restaurantbesøk og 20 milliarder på smykker. Menn brukte i snitt 930 kroner på partneren sin, mens kvinnene brukte omtrent 435 kroner på sin, ifølge Business Insider.

Mer fra Dagsavisen