Innenriks

Råere arbeidsvilkår i lufta

Fagorganisasjonen Parat frykter en kraftig 
forverring av arbeidsvilkårene for piloter i norske flyselskaper og slår alarm mot farlige arbeidstidsregler og sosial dumping. Kampen for å tilby de billige flybillettene kan ramme 
sikkerheten.

EU vurderer å innføre et forslag om 14-timersdager for piloter, noe som vil gi en arbeidsuke på 60 timer. Samtidig kan flere lavprisselskaper som Norwegian komme til å leie inn utenlandske piloter framfor å sørge for å ha fast ansatte bak «stikka». Norwegian-sjef Bjørn Kjos annonserte denne uka at selskapet har bestilt 222 nye fly, og vil ekspandere kraftig i årene som kommer.

Ekstrem risikoøkning

European Aviation Safety Agency (EASA) la sist uke fram sitt utkast til nye arbeidstidsbestemmelser. Dette vil innebære et økt press for piloter og kabinansatte til å jobbe lengre arbeidsdager, og forslaget får ansatte i flyselskapene til å riste på hodet.

- Luftfartsbransjen har opplevd et veldig press på alle arbeidsvilkår de siste årene, dette skjer direkte på grunn av det vi oppfatter som en usunn konkurranse. Det som foregår rundt arbeids- og hviletidsbestemmelsene for flygende besetninger i Europa er et direkte resultat av den beinharde lobbyvirksomhet fra flyselskapenes side i Europa. Prispresset er blitt så enormt at vi ser grunn til å rope varsku, sier leder for Parat Luftfart, Eric Holm, som representerer over 3.500 personer innenfor norsk luftfart, der over 2.000 av disse er flygende.

Det sveitsiske selskapet Moebus Aviation har utarbeidet en rapport som konkluderer med at sannsynligheten for feil i luften vil øke med 550 prosent dersom arbeidstida utvides til mer enn 13 timer.

Parat har bedt Samferdselsdepartementet om et møte for å få hjelp til å stoppe forslaget.

USA innskjerper regler

- Luftfarten i dag lever av volum. Jo billigere billetten er jo flere timer må flyene tilbringe i lufta, og desto flere timer må selvsagt også flyene bemannes. I USA har de hatt en del flyulykker hvor havarikommisjonene har kommet fram til at hovedårsakene i 10-12 av ulykkene har vært såkalt pilot fatigue - det vil si at pilotene har vært dødstrøtte og gjort fatale feilvalg, sier Holm. Han påpeker at amerikanske luftfartsmyndigheter nå har strammet inn regelverket for å hindre ulykker på grunn av utslitte mannskaper.

- Jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig for flyselskaper i Norge og Europa å vente på det skal skje havarier her før vi innser alvoret, sier Holm. Han mener det også er på tide at den menige mann og kvinne våkner opp, og blir bevisst det som kan være en farlig utvikling for luftfarten.

- Når du kjøper en flybillett og skal på tur med familien din så forventer du å komme fra punkt a til punkt b, med 100 prosent sikkerhet, og helst i rute. Få tenker på det merkelige i at det faktisk er billigere å ta med seg ektefellen på en tur til London enn det er å gå ut og spise middag en kveld. Av og til beskyldes vi for være ute etter mer penger, men faktum er at vi reagerer ut fra et rent sikkerhetsperspektiv, sier Holm til Dagsavisen.

Innleide piloter

Denne uka ble det kjent at Norwegian utvider fra drøye 60 fly og 2.500 ansatte i 2012 til over 200 fly og 8.000 ansatte i 2022.

- Spørsmålet er hvor disse 8.000 skal være ansatt, skriver leder i Parat Hans-Erik Skjæggerud i en pressemelding. Parat, som er tilknyttet YS, og som har mer enn 1.600 medlemmer i Norwegian, viser til at Norwegian-sjef Bjørn Kjos i mai i fjor uttalte at han ikke kommer til å ansette flere i Norge. Parat viser også til Norwegians satsing i Finland der innleid arbeidskraft benyttes.

- Det er grunn til å tro at samtlige framtidige piloter og kabinansatte i Norwegians fly vil være innleide, mener Skjæggerud som frykter at all framtidig rekruttering vil skje på bekostning av faste ansettelser i selskapet.

Parat oppfordrer Norwegian til fortsatt satsing på norsk forhandlings- og lønnssystem når flyselskapet utvider med 5.500 nye ansatte de neste ti årene.

Parat slår fast at Norwegian til nå har hatt suksess med en modell som respekterer norsk forhandlingssystem. Norwegian skiller seg med dette radikalt fra Ryanair, mener arbeidstakerorganisasjonen.

- Lojale og stolte ansatte er en nødvendig suksessfaktor. Norge trenger ikke et nytt Ryanair, uttaler Skjæggerud.

Eric Holm mener det er et generelt problem i luftfarten at den nådeløse konkurransen og kravet til stadig billigere billetter skaper en sosial dumping i bransjen.

- Bruk av vikarer og kontraktsansatte i luftfarten er blitt et bransjeproblem - det forringer arbeidsbetingelser for de fast ansatte. I Parat har vi en holdning om at det skal være fast ansatte som er regelen, og at vikarer kun skal brukes ved for eksempel svangerskapspermisjon eller sykdom, sier Holm.

Mer fra Dagsavisen