Innenriks

Byfolk redder bønder

– Uten folk i Oslo kunne jeg ikke ha fortsatt som heltidsbonde, forteller Reidar Stenberg i Hol i Hallingdal. Også mange andre bønder reiser til byen «for å gjøre seg fete».

Tall fra Norsk Landbrukssamvirke viser at 2009 ble et godt år for Bondens Marked, både i Oslo, hvor Stenberg deltar fast med blant annet kjekjøtt og geitost, og tilsvarende markeder flere andre steder i landet.

Samlet sett økte omsetningen med om lag 8 prosent fra 2008, for de nærmere 20 markedsplassene som omfattes av konseptet. Veksten var desidert størst i Oslo med hele 47,5 prosent.

Lanserer søtt nytt

I morgen tidlig setter Stenberg seg inn i den fullastede bilen sin nok en gang for å kjøre de 24 milene fra gården i Hallingdal til Oslo. I Birkelunden på Grünerløkka skal han så sette opp sitt åpne telt, før han får på plass de produktene mange oslofolk har lært seg å elske de siste årene. Han har også med seg en nyhet han håper skal vekke stor interesse.

– Geitostkarameller. Det er nærmest en liten konfekt, røper Stenberg.

De andre egenproduserte produktene, kjekjøttet, geitosten og spekepølsene av 100 prosent geitekjøtt, vet han allerede at oslofolk liker.

– Ofte har jeg en omsetning på 10.000-15.000 kroner i løpet av en slik markedsdag, forteller Stenberg som har vært del av Bondens Marked helt siden oppstarten i 2003.

Byttet drosje med geit

Takket være den økende interessen for fersk og smakfull mat, rett fra gården, har verden mistet en drosjesjåfør. I dag trenger ikke Stenberg lenger å frakte folk for å endene til å møtes. Han kan nøye seg med å frakte sin egen mat.

– Jeg kjøpte Rydningen gård i 1989. I dag har jeg 140 melkegeiter. Uten den fantastiske økningen i salget gjennom Bondens Marked, måtte jeg ha redusert besetningen en god del, fått meg fast arbeid utenfor gården og blitt hobbybonde, konstaterer Stenberg.

I stedet befinner han seg ofte mange dager i strekk oppe på 1.243 meter over havet, på stølen sin, Prestholt.

– Prestholt er en av de høyestliggende stølene som er i drift her til lands, forteller Stenberg.

– Vi produserer alt vi selger oppe på stølen.

«Vi» inkluderer kona og to sønner. Det er for øvrig en av sønnene, som er utdannet kokk og konditor, som har hjulpet Stenberg med å utvikle den nye geitostkaramellen. Kona, på sin side, kommer fra en geitegård på Osterøy, og har laget geitost siden hun var 17–18 år gammel. Naturlig nok (?) med tanke på hva hjemstedet heter ...

Nedtur ble opptur

For Stenberg var det både bokstavelig talt og i overført betydning en nedtur å dra fra den høytliggende Stølen til Oslo og Birkelunden, 10–12 meter over havet, de første gangene.

– Det var litt tungt til å begynne med, men så begynte jeg å glede meg, forteller Stenberg.

– Vi ble en sosial gjeng der inne, bestående av både andre selgere og faste kunder. Nå er det masse prat, mange gode historier og mye snakk om vær, vind og snøforhold.

Totalt omsatte Bondens Marked for nær 22,3 millioner kroner i fjor, mot nær 20,6 millioner året før. For Oslos del økte omsetningen fra 4,3 til nesten 6,4 millioner kroner, går det fram av tallene til Norsk Landbrukssamvirke.

Mer fra Dagsavisen