Innenriks

Arbeidsledige kan gå til søksmål

Nav-brukere har en god erstatningssak, slår professor Asbjørn Kjønstad fast. Nav burde forutsett at arbeidsledigheten ville stige.

– Det er ikke mange kriser som har vært så enkle å forutse som akkurat denne. Myndighetene har lenge vært klar over at arbeidsledigheten ville stige. De burde forstått at det ville oppstå et akutt behov for utbetalinger, nesten ett år etter at vi så konturene av finanskrisa. Nav ligger tynt an, for å si det sånn, sier professor Asbjørn Kjønstad ved Universitetet i Oslo til Dagsavisen.

Han mener at Nav kan ha opptrådt uforsvarlig. De, som alle andre, kunne forutse den økende ledigheten, men tross dystre utsikter har ikke Nav prioritert ressursene for å møte brukernes behov. Flere er blitt nødt til å ta opp dyre forbrukslån eller tømme BSU-kontoen mens de har ventet i månedsvis på penger fra Nav.

– Hvis man tar opp lån med høye renter, kan det være aktuelt å kreve at Nav betaler rentene, sier Kjønstad, en av landets fremste eksperter på trygderett og erstatningsrett.

Gruppesøksmål

Mens regjeringen har levert harde krisepakker for å sikre at norsk økonomi får en så myk landing som overhodet mulig, har det offentlige Norge så langt ikke klart å hjelpe dem som blir hardest rammet av den internasjonale finansuroen.

I går skrev Dagsavisen at Nav bryter sin egen tidsfrist for 13 av 17 stønadstyper. Verst står det til for uføre, enslige forsørgere og de som venter på barnebidrag og barnetrygd.

Bare i Oslo blir mellom 600 og 750 personer henvist til sosialkontoret hver eneste uke fordi de ikke får dagpenger i tide. Hele ni fylker har nå gått inn for å hjelpe Nav i hovedstaden med å få unna dagpengekøen. Asbjørn Kjønstad tror at det er sannsynlig at flere Nav-brukere vil vinne fram med erstatningskrav. For ett år siden ble det innført ny tvistelov, der man kan gå sammen i et gruppesøksmål, etter modellen fra «Class action» i USA. Dersom mange arbeidsløse reiser gruppesøksmål, vil de trolig ha en sterkere sak mot staten.

– I disse sakene vil det stort sett dreie seg om mindre erstatningskrav, og da er gruppesøksmål en vei å gå. De vil da ha muligheten til å forberede saken grundigere, og sette inn større ressurser fra saksøkersiden, sier Kjønstad.

– Svikter når det gjelder

Han understreker at det er umulig å forutse utfallet av et søksmål, men Nav har ifølge Kjønstad tapt én erstatningssak i Høyesterett i 2006. Det var en nordsjødykker som ikke hadde fått saken om uførepensjon avgjort så raskt som han hadde krav på.

– Det viser at Nav kan bli erstatningsansvarlig hvis de ikke prioriterer ressursene på en riktig måte, sier professoren.

Han får støtte fra kollega og jusprofessor Henning Jakhelln ved Universitetet i Oslo, som mener Nav og staten har et rettslig og moralsk ansvar overfor dem som må søke om hjelp for å stå gjennom finanskrisa.

- Prinisipielt kan Nav-brukere ha krav på erstatning, fordi dette problemet var forutsigbart. Nav-ledelsen har ikke gjort nok for å møte det kaoset som har oppstått, sier Jakhelln.

Jusprofessoren sparer ikke på kruttet.

– Vi har et Nav som svikter når det virkelig gjelder. Ordet rystende er altfor svakt. Det er en skandale, sier han.

Avviser erstatning

Nav-direktør Erik Oftedal med ansvar for arbeid og aktivitet, er sterkt uenig med professorene Kjønstad og Jakhelln.

- Det har vært en kraftig økning i ledigheten. Vi behandlet 8.000 dagpengesaker i desember, i januar behandlet vi 17.000 søknader. Dette viser at Nav har intensivert arbeidet med dagpengesøknader. Vi har flyttet ressurser inn mot dette området, og etter vårt syn er ikke lengre saksbehandlingstid grunnlag for erstatning i seg selv.

Mer fra Dagsavisen