Innenriks

Sjakktrekk av Aker

For 175.000 kroner får en stjernespekket sjakkturnering navnet «Aker Chess Challenge». Det er verdt millioner, tror sponsorekspert.

Årets nyttårsfeiring står i sjakkens tegn på Gjøvik. Gjøvik sjakklubb fyller 100 år, og feirer med turneringer en hel uke til ende.

I selve jubileumsturneringen deltar blant andre Norges sjakkess Magnus Carlsen, og det blir hans første turnering i Norge på halvannet år. Også europamester Sergej Tivjakov (Nederland), Boris Savtsjenko (Russland) og Vadim Malakhato (Belgia) skal delta.

– God måte å profilere Aker på

I dag ble det kjent at storselskapet Aker ASA blir turneringens hovedsponsor. For 175.000 kroner får A-turneringen, hvor verdensstjernene deltar, navnet «Aker Chess Challenge».

– Vi er ikke noen stor aktør når det gjelder sponsormarkedet for idretten, men denne gangen tenkte vi at det var verdt å forsøke. Sjakk er en spennende idrett og en god måte å profilere Aker på, Aker ASAs konsernsjef Geir Arne Drangeid til Dagsavisen.no.

Hadde tippet 1,5 - 3 millioner

Hans Mathias Thjømøe er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, samt styreformann i Sponsor Insight Nordic, som jobber mye med sponsing av idrett.

– Det høres veldig billig ut; jeg hadde i hvert fall hoppa på denne avtalen, sier De får sikkert mye for pengene. Jeg hadde tippet en sum på 1,5 til 3 millioner. Aker når ut til viktig publikum, da de er veldig på hogget i Kina, sier Thjømøe.

– Regnestykkene kommer jo først etterpå, men man vet at sponsing er billig kommunikasjon. Man får ikke sagt så mye, men det virker. Det handler også om hvem man vil bli assosiert med. Det er få som vil sponse proffboksing, men sjakk er jo et up-scale og interessant marked. Umiddelbart virker det ganske fornuftig, mener Thjømøe.

– En spennende match

Aker-ledelsen selv er enig.

– Internasjonalt er sjakk en stor kommersiell idrett, særlig i land som Russland, Nederland, India og Storbritannia hvor vi har stort engasjement. Derfor er dette en spennende match for oss, sier Drangeid.

Han har god tro på at Akers sjakktrekk vil bli lagt merke til andre steder i verden.

– Det som fascinerer oss er koblingen av sjakk som en kreativ og krevende idrett, til mye av det vi arbeider med i Aker når vi prøver å finne løsninger til problemstillinger, sier Drangeid til NTB.

– Vi får mye igjen

Mens både idretten og kulturen for tida sliter i et vanskelig sponsormarked, fikk Gjøvik sjakklubb napp av en storfisk da de søkte etter sponsorer. Men kan man kalle det sponsing når selskapet får en stor turnering oppkalt etter seg?

– Det er et samarbeidsprosjekt der vi får mye igjen i form av oppmerksomhet i andre land enn Norge. Dette er en toppturnering i verdenssammenheng, og er særlig populært i land der vi har både kunder og ansatte, sier Drangeid.

Forventer kjempetrafikk

Hans Olav Lahlum (bildet) er mest kjent som historiker og forfatter, men er også en ihuga sjakkentusiast. Han er medarrangør og skal være dommer under hele arrangementet på Gjøvik, inkludert den prestisjetunge A-turneringen.

Foto: Cedric Archer

Lahlum forventer stor pågang de dagene turneringen varer.

– Turneringen vil følges via internett i mange land. Det er absurd store seertall, spesielt når Magnus Carlsen er med. Av erfaring tror jeg at dette vil bli en av Norges mest besøkte hjemmesider de dagene turneringen pågår, sier Lahlum.

Carlsen skaper server-havari

Han sier at arrangørene har problemer med å finne servere som er sterke nok til å tåle pågangen når Carlsen spiller.

– Interessen for Magnus er formidabel, og det er vanlig med serverhavari når han spiller. Han er et stjerneskudd fra Skandinavia, som tradisjonelt ikke har hevdet seg i sjakk. Generelt er det Asia og tidligere østblokkland som dominerer, forteller Lahlum.

Han sier det er vanskelig å sammenligne forskjellige idretter, men om man ser på antall land og heltidsspillere, vil sjakk og tennis være nokså sammenlignbart.

Nasjonalsport i Sovjet

– Sjakk er veldig stort internasjonalt. Veldig mange land har eget sjakklandslag, og spillerne er medlemmer av idrettsforbundene. Sjakk-OL er et enormt arrangement, og i gamle Sovjet var sjakk nasjonalsport. Det er også veldig på vei opp i Asia, forteller Lahlum.

Tror du Aker får mye for 175.000 her?

– Ja, det er jeg sikker på. Å sette navn på en turnering er det mest attraktive en sponsor kan få. Om noen dager vil man få utrolig mange treff fra hele verden om man søker på «Aker Chess Challenge» på nettet. Aker satser mye internasjonalt, så sammensetningen av spillere vil være interessant for dem. For eksempel møtes to spillere fra USA mot Russland; to land som er av stor interesse for Aker, mener Lahlum.

Håper på flere sponsorer

I november meldte Dagsavisen at den tradisjonsrike sjakkturneringen Gausdal Classics blir avlyst i 2009.

– Tror du det at Aker velger å sponse sjakken kan åpne øynene for andre sponsorer også?

– Jeg håper jo det. Og jeg er sikker på at Aker får mye tilbake. Og jeg håper jo på å gjenopplive Gausdal senere en gang. Nå har vi svært mange sterke spillere, og det vil forhåpentligvis øke interessen også fra sponsorene.

Mer fra Dagsavisen