Innenriks

Bedre hygiene med smilefjes

Ordningen med smilefjes for restauranter er i ferd med å eliminere problemene med dårlig hygiene i deler av næringen.

Dette går fram av resultater fra pilotprosjektet som nå blir gjennomført i trøndelagsfylkene og i Møre og Romsdal.

Ni av ti restauranter som er med på forsøket, har etter hvert fått smileansikt med stort eller lite smil.

– Begge deler ser vi på som gode resultater. Ikke noe taler mot å gjøre ordningen til en permanent, landsomfattende ordning, mener prosjektleder Bente Elisabeth Lind.

Åpen for utvidelse

Samtidig er Lind åpen for å inkludere andre typer virksomheter i ordningen.

– 7-Eleven-kiosker og lignende butikker vil sikkert bli vurdert hvis ordningen blir nasjonal, sier Lind.

I Danmark, hvor smilefjesene allerede er godt etablert, har de utvidet ordningen til å omfatte også 7-Eleven-kiosker. Men bare én av 43 av dem har så langt fått smilefjes med stort smil, ifølge Berlingske Tidende.

– Som forbruker ville jeg nok finne et annet sted å handle, kommenterer matvarepolitisk medarbeider Sofie Krogh Holm i det danske Forbrukerrådet.

Også her til lands er det svikt i hygienen hos 7-Eleven og lignende virksomheter, viser en undersøkelse gjennomført av Mattilsynet i Bergen.

Elendig i Bergen

Da 53 steder som serverer hurtigmat der ble sjekket i oktober, ble det oppdaget regelbrudd hos over halvparten. Av ni undersøkte 7-Eleven-kiosker var det hele sju som fikk karakteren «mindre bra» eller «dårlig». Også i flere MIX- og Bon Appetit-butikker gjorde Mattilsynet lite hyggelige funn etter å ha sjekket alt fra personlig hygiene til forekomsten av skadedyr.

Hvis Mattilsynet velger å etablere en smilefjesordning også for 7-Eleven, vil ikke Reitan Servicehandel, som eier 7-Eleven her til lands, protestere på det.

– Mattilsynet gjør en god og grundig jobb. Vi forholder oss til norsk lov og det Mattilsynet velger, sier Solfrid Flateby, direktør for HR og kommunikasjon.

– Hvordan er hygienesituasjonen hos 7-Eleven i dag?

– Den er bra. Vi har svært strenge rutiner for hvordan vi skal lagre, håndtere og servere mat. Ved avvik tar vi umiddelbart tak i det, svarer Flateby.

Raskere utbedring

Smilefjesordningen gjør det enkelt for kundene å finne ut hvordan det står til med hygienen. Mattilsynets karaktersetting skal nemlig henges opp på et godt synlig sted i virksomheten.

– Etter at pilotprosjektet startet opp, ser vi at restaurantene er blitt raskere til å rette opp ting, forteller Bente Elisabeth Lind.

Første gang Mattilsynet sjekket de snaut 400 restaurantene som deltar i pilotprosjektet, var det 32 prosent som fikk beste karakter, smilefjes med stort smil.

– Foreløpige resultater fra andre runde med besøk, som ennå ikke er ferdig, viser at 54 prosent av dem nå har fått et slikt stort smil, forteller Lind.

Samtidig har andelen smilefjes med strek, som altså indikerer at hygienen ikke er god nok, gått ned fra 20 til 9 prosent.

Andelen med dårligste karakter har falt fra 1 til 0 prosent, mens resten, 37 prosent, har lite smil, noe Mattilsynet mener også er et godt resultat.

Mer fra Dagsavisen