Innenriks

På Europa-toppen i matpakkekjøring

Oslo er bilversting. Det er bare én by blant Europas hovedsteder der andelen som kjører bil er høyere.

I en sammenligning mellom 15 europeiske hovedsteder havner Oslo-området på andreplass i bilbruk, tett fulgt av Roma, Madrid og London.

Rangeringen er gjort av det danske samferdselsdepartementet, som leter etter løsningene på de store trafikkproblemene i København-regionen. Lite tyder på at de vil finne løsningen i og rundt Oslo.

Den danske rapporten ble offentliggjort mandag. Selv om datainnsamlingen ble gjort for noen år tilbake, er ikke trafikksituasjonen blitt bedre i den norske hovedstaden:

– Trafikken på innfartsveiene til Oslo har økt de siste årene på alle sider av byen, bekrefter Aud Fjerdingby, faggruppeleder hos Statens vegvesen Vegtrafikksentralen.

Behagelig i bilen

I selve Oslo sentrum er kollektivandelen nå rekordhøy i forhold til tidligere. Men bilbruken i de ytre delene av hovedstadsområdet drar ned den positive tendensen. I indre by bruker halvparten kollektivtransport når de forflytter seg i sentrum. Men andelen som bruker bilen utenfor Ring 3 er helt oppe i 80 prosent, opplyser forskningsleder Jon Inge Lian ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Lian mener Oslo-området er dårlig tilrettelagt for kollektivbruk.

– Handlesteder og arbeidsplasser spres utover byen, til steder hvor kollektivtilbudet er dårlig og det er lett å sette fra seg bilen, sier han.

Han er overrasket over folks villighet til å sitte i bilkø. Selv om mange sier de bruker bilen på grunn av jobben eller barnehage, så synes han det er vanskelig å vurdere hvor virkelige slike motiver egentlig er.

– Jeg tror at bilen for mange er en behagelig, privat sfære hvor man kan spise underveis, ta telefoner og ordne ting. Man får rett og slett egentid i bilen. Det må være noen grunner til at folk er villige til å sitte i kø så lenge som de faktisk gjør? spør TØI-forskeren.

Følsomt trafikksystem

På en bensinstasjon langs E18 står Stein Jørgensen (45) fra Bærums Verk med en innkjøpt baguette til frokost. Han vet godt hva kø er. Jørgensen har jobbet 20 år som rørlegger, til mange av oppdragene må han kjøre inn til Oslo.

– Jeg har aldri regnet på hvor mange timer jeg har sittet i kø, men de er adskillige. Foreløpig har jeg brukt 45 minutter inn til Oslo, sier han.

På E18 kryper køen sakte forbi. Jørgensen er ikke helt i mål. Riktig hvor lang tid han bruker til bestemmelsesstedet, er usikkert. Tilfeldigheter avgjør.

– Så fort det skjer en liten hendelse, forplanter køen seg gjennom hele byen. Det skal veldig lite til. Bare en motorstopp kan skape avviklingsproblemer, forteller Aud Fjerdingby på Vegtrafikksentralen.

Mer fra Dagsavisen