Innenriks

– Flyselskapene sutrer

Synnøve Aga i NHO Luftfart sa i fredagens utgave av Dagsavisen at det erurettferdig at luftfarten blir brukt som symbol på forurensning i enhversammenheng. Hun viste blant annet til tall fra Statens forurensningstilsyn(SFT) der det anslås at innenlandsflygingen kun står for 21 prosent av detotale klimagassutslippene i Norge. Det får miljøvernere til å reagere.

Femdoblet flytrafikk

– 85 prosent av flykilometerne nordmenn legger bak seg går til utlandet.Denne flytrafikken er i tillegg femdoblet siden 1990. Da blir det nestenirrelevant å snakke om innenriks flytrafikk sier prosjektleder Guri Tajet iFramtiden i våre hender.

Hun mener SFTs statistikk er ufullstendig når den ikke tar høyde for atdrivstoff fra fly skader miljøet mer enn drivstoff fra bil.

– Ifølge FNs klimapanel er skadene på klimaet 2-4 ganger kraftigere nårdrivstoffet forbrennes i høyere luftlag enn når det forbrennes pålandjorda sier Tajet.

Framtiden i våre hender har beregnet at flytrafikken står for elleve prosentav de totale klimagassutslippene i Norge.

– Dette har vi regnet ut ved å se på Avinors passasjerstatistikk og krysseden med reisevaneundersøkelsen fra Transportøkonomisk institutt sier Tajet.

Selvinnsikt

Utbygging av jernbanen og heving av flyprisene er veien å gå mener Tajetsom ber NHO Luftfart vise større selvinnsikt.

– Det er sutrete av flyselskapene å si at de blir stemplet sommiljøverstinger. De vet bedre sier Guri Tajet.

Dagsavisen fredag 2. mars

Mer fra Dagsavisen