Synnøve Aga i NHO Luftfart sa i fredagens utgave av Dagsavisen at det erurettferdig at luftfarten blir brukt som symbol på forurensning i enhversammenheng. Hun viste blant annet til tall fra Statens forurensningstilsyn(SFT) der det anslås at innenlandsflygingen kun står for 21 prosent av detotale klimagassutslippene i Norge. Det får miljøvernere til å reagere.
Femdoblet flytrafikk
85 prosent av flykilometerne nordmenn legger bak seg går til utlandet.Denne flytrafikken er i tillegg femdoblet siden 1990. Da blir det nestenirrelevant å snakke om innenriks flytrafikk sier prosjektleder Guri Tajet iFramtiden i våre hender.
Hun mener SFTs statistikk er ufullstendig når den ikke tar høyde for atdrivstoff fra fly skader miljøet mer enn drivstoff fra bil.
Ifølge FNs klimapanel er skadene på klimaet 2-4 ganger kraftigere nårdrivstoffet forbrennes i høyere luftlag enn når det forbrennes pålandjorda sier Tajet.
Framtiden i våre hender har beregnet at flytrafikken står for elleve prosentav de totale klimagassutslippene i Norge.
Dette har vi regnet ut ved å se på Avinors passasjerstatistikk og krysseden med reisevaneundersøkelsen fra Transportøkonomisk institutt sier Tajet.
Selvinnsikt
Utbygging av jernbanen og heving av flyprisene er veien å gå mener Tajetsom ber NHO Luftfart vise større selvinnsikt.
Det er sutrete av flyselskapene å si at de blir stemplet sommiljøverstinger. De vet bedre sier Guri Tajet.
Dagsavisen fredag 2. mars