Innenriks

Taper tusener på datosurr

Flisleggeren fra Skjetten i Akershus rister oppgitt på hodet av Statens vegvesen og Vegdirektoratets vrange opptreden skriver Romerikes Blad.

Stor bil

Saken er i all enkelhet denne:

Øyvind Etland har sertifikat for stor bil. Førerkort for stor bil må fornyes hvert 10. år. I yrket sitt selvstendig næringsdrivende flislegger er han avhengig av en varevogn på mer enn 35 tonn.

I alle fall er han avhengig av den bilen han eier og den veier 3.550 kilo....

Så opplever han «å blingse» på sertifikatet og feiloppfatte datoen for utløp.

Det ble oppdaget da han for et par dager siden møtte opp på trafikkstasjonen på Kjeller for fornyelse.

Lang ventetid

– Jeg legger meg flat for at jeg har gjort en feil. Jeg aksepterer at reglene tilsier at jeg både må ta nye timer i en sjåførskole og kjøre opp på nytt for veivesenets kjøresensorer.

Men det Øyvind Etland ikke kan forstå er to ting: At det skal ta så lang tid som mer enn to måneder å få en oppkjøringstime hos Biltilsynet og at det er umulig for ham å få en midlertidig kjøretillatelse i mellomtiden.

Først den 29. november får han oppkjøringstimen.

– Et slikt nådeløst regelrytteri kan jo medføre at jeg ikke får gjort jobben og blir stående uten inntekt.

Alternativet er at Etland blir påført store utgifter for å anskaffe eller leie en litt mindre bil som han har lov å kjøre i mellomtiden.

Blitt et problem

For bare vel et år siden var systemet mye mer fleksibelt. Inntil 1. juli 2004 hadde de som ikke overholdt fristen for fornyelse hele ett år å ordne seg på og imens var sertifikatet faktisk gyldig. Nå har de ikke en eneste dag å gå på lenger.

– Dette er faktisk et problem bekrefter Lasse Haslie daglig leder i Trafikkforum en landsdekkende organisasjon for trafikkskolene.

– Dette er et ledd i Statens vegvesens effektiviseringsprosess. Den har ikke vært vellykket men feilslått sier Haslie.

Veisjef ved Romerike trafikkstasjon Nils Erik Bogsrud sier de bare følger regelverket. (ANB)

Mer fra Dagsavisen