Innenriks

Skoledag på hesteryggen

– Pass på diagonalene og bruk hele hjørnet når dere svinger roper ridelærerog gårdbruker Sara Kjinge Bergland på Søndre Aas gård på Holmlia i Oslo tiljentene som deltar på sommerens rideleir. Vanligvis hører diagonaler oghjørner hjemme i kjedelige mattetimer på skolen men det er ingen ting iveien for at dette kan læres for eksempel på hesteryggen.

Teori og praksis

Det mener initiativtakerne bak skoleprosjektet «Levende læring og bynærtlandbruk» i Oslo og Akershus. Elevene i de to fylkene skal lære teorigjennom praksis ved å følge et undervisningsopplegg på forskjelligebondegårder. Prosjektet er først og fremst ment som et tilbud til elever medspesielle behov men målet er at alle elevene skal dra nytte av opplegget.Til nå er det startet femten prosjekter i ulike kommuner i Oslo- ogAkershus. Femten nye står på trappene.

På Søndre Aas skal elevene blant annet lære om volum og mengde gjennom åplukke og veie poteter.

– En time i potetåkeren er både matte naturfag og gym på en gang fortellerLene Halvorsen lærer på Lusetjern barneskole på Holmlia. Til høsten skalsjetteklassingene på Lusetjern tilbringe flere skoletimer på Søndre Aasgård.

Skole+landbruk

– Gården er et egnet sted for tilrettelagt opplæring. Hensikten medprosjektet er å utvikle et samarbeid mellom skole og landbruk Det finnesledige ressurser i landbruket i form av bønder som ønsker å bruke gården sinpå en litt annen måte samtidig som skolene ønsker seg alternativelæringsarenaer sier Kai-Rune Tollefsen hos fylkesmannen i Oslo ogAkershus.

– Gjennom denne formen for læring knyttes teori til praksis og skole tilvirkelighet. Barn lærer på forskjellige måter men de fleste lærer bestgjennom å gjøre ting sier Lene Halvorsen. Halvorsen er opptatt av atskolesituasjonen i dag er for konsentrert rundt klasserommene og mener deter skummelt at mange barn tror det er fabrikken som produserer melk og ikkekua.

Skaper motivasjon

Den nye formen for praktisk undervisning passer godt overens med de nyelærerplanene som gjelder fra 2006 der det legges vekt på frierearbeidsmåter. Lene Halvorsen tror samarbeidet mellom skoler og bondegårderkan være med på å styrke den tverrfaglige undervisningen.

– For skoleelever som bor i byen er dette ekstra viktig. Det er med på åskape identitet sier Halvorsen.

– Dette er også en måte og motivere elevene på spesielt innenfor fag derinteressen er laber som for eksempel i realfag sier Krogh.

Mer fra Dagsavisen