Innenriks

Vil vite om billig-sykler er billige

– Ved sammenligning av priser kan «førpris» bare brukes hvis sportsforretningen kan dokumentere at sykkelen virkelig er solgt til denne prisen i forretningen i perioden like før salget påpeker fungerende forbrukerombud Jo Gjedrem.

– En sammenligning med «veiledende pris» kan bare brukes hvis sportsforretningen kan dokumentere at minst en tredjedel av den totale omsetningen i markedet skjer til den prisen som er anbefalt av grossist importør eller produsent tilføyer han.

Kan bli lurt

Det er tidligere avdekket at det ikke er så enkelt for forretningene å dokumentere slikt.

– Vi kjenner til flere bransjer med kraftig priskonkurranse hvor veiledende priser ikke brukes fordi de reelle prisene som en hovedregel er lavere enn veiledende pris opplyser Gjedrem.

Forbrukere som leser annonser hvor det opplyses at produktet selges til langt under veiledende pris kan da bli lurt til å tro at tilbudet er langt bedre enn det egentlig er.

Både Oslo Sportslager og Hank Sport i Trondheim har nylig brukt begrepet veiledende pris i sin markedsføring for sykler på salg. De må nå bevise innen begynnelsen av august at disse syklene tidligere virkelig er blitt solgt til denne prisen i stort omfang.

Meningsløst

En langt tøffere beskjed har Anton Sport i Oslo fått etter å ha brukt «markedspris» i en av sine sykkelannonser.

– «Markedspris» og «ordinær pris» og «normalpris» kan ikke brukes i det hele tatt fordi disse begrepene uten en nærmere forklaring ikke har noen mening understreker Gjedrem.

I et brev til Anton Sport ber derfor Forbrukerombudet om en uttrykkelig bekreftelse på at firmaet vil avstå fra bruken av begrepet som sammenligningspris.

Daglig leder Arve Haugen ved Hank Sport mener forretningen har sitt på det tørre.

– De veiledende prisene vi bruker i annonser er hentet fra sykkelprodusentenes kataloger. For to-tre år siden oppga de langt høyere og mer fiktive priser men nå har de veiledende prisene kommet ned til et mer fornuftig og reelt nivå.

– Kan dere dokumentere at konkurrenter selger de samme syklene til veiledende pris slik Forbrukerombudet krever?

– Nei vi kan ikke dokumentere alt. Det er vanvittig vanskelig å kontrollere prisene i 10-15 butikker. En del merker er vi dessuten alene om å selge i vårt område svarer Haugen.

Dagsavisen har ikke lykkes i å få en kommentar fra Oslo Sportslager.

Mer fra Dagsavisen