Innenriks

Skandaletog på skinnene igjen

– Det medfører ingen sikkerhetsrisiko ved å kjøre med disse togene.Akslingene er utbedret og vil kontrolleres hyppig understrekerinformasjonssjef Preben Colstrup i NSB overfor Dagsavisen.

Rust på akslingene

Utskiftingen av de gamle togsettene på lokalstrekningene til NSB er nestenfire år forsinket og har vært en sammenhengende hodepine for NSB-ledelsen:

*De første togene ble satt inn på Jærbanen 8. august 2002 – to år forsinketpå grunn av en for ambisiøs leveringsplan og trøbbel med at togsettene blefor tunge.

*I vinter og vår har 18 allerede mottatte togsett blitt utbedret i Norgeetter at NSB blant annet oppdaget rustdannelser på akslingene.

*De 18 resterende settene i en totalleveranse på 36 nektet NSB i vinter å taimot før den italienske leverandøren hadde rettet opp svakheten medvanninntrenging i akslingene.

«Type 72» skal overta som arbeidshest etter velkjente «Type 69» ilokaltrafikken i Oslo-området og Stavanger/Sandnes-distriket.

Tester nøye

I morgen øker antallet italienertog i ordinær persontrafikk. Etterinntaksstoppen i vinter har NSB akseptert tre nye sett. Det betyr at i alt21 togsett nå er i NSBs eie. Mandag morgen overtar selskapet sannsynligvisto nye sett ifølge Colstrup. Inkludert de to som etter planen overtas overhelgen testkjøres seks «32»-sett av NSB akkurat nå som en sistekvalitetskontroll.

– De er på skinnene men ikke i persontrafikk eller overtatt av ossopplyser Preben Colstrup.

NSB venter dermed på 13 sett. 11 av dem er kommet hit til landet ett er påunderveis med båt fra Italia og det siste skal overtas ved juletider.

29 av de nye settene vil trafikkere Oslo-området sju vil gå i og rundtStavanger/Sandnes.

Strekningen Kongsberg-Eidsvoll vil stort sett kjøres med de nye togene.Neste strekning ut for «Type 72» er Spikkestad-Moss litt ut på høsten.

Intern krangel

NSB tegnet kontrakt med det italienske selskapet Ansaldo i 1997 og alle«72»-togene skulle etter planen vært levert i 2001. Slik gikk det ikke.

Kjøpekontrakten ble inngått med Ansaldo som leder for en sammenslutning avunderleverandører. Ansaldo skulle levere elektronikken mens SLM skullelevere boogiene og Breda vognkassene. Problemene begynte da Ansaldo og Bredagikk sammen til selskapet AnsaldoBreda samtidig som SLM ble solgt frasveitsiske Sultzer til det kanadiske selskapet Bombardier. Sultzer ogBombardier har kranglet høylytt om hvem som har det formelle ansvaret forleveransene til de nye NSB-togene.

Økonomisk oppgjør

Totalt er prisen på togleveransen 19 milliarder kroner. NSB holder tett omhvor mange penger som er blitt holdt tilbake og hvor mye selskapet vil krevei erstatning.

– NSB har en svært god kontrakt som tar høyde for disse tingene er altinformasjonssjef Preben Colstrup vil si.

Mer fra Dagsavisen