Nyheter

200 millioner er kun nok til fem måneder med gratis buss: - Gigantisk mageplask

Kommunedirektøren konkluderer med at ordningen bør starte opp 3. juli og vare til november eller desember, og at ordningen innføres som en «midlertidig kampanje».

22. mai vedtok kommunestyret at Stavangers innbyggere skal få gratis kollektivtransport fra 1. juli. Flertallspartiene Arbeiderpartiet, Folkets Parti, MDG, Rødt, Senterpartiet og SV, fikk med seg Venstre og to stemmer fra KrF, da de ble enige om at Stavanger som første store norske by skal fullfinansiere kollektivtrafikken på vegne av egne innbyggere.

Kommunedirektøren fikk 10 virkedager til å utrede saken. Nå er konklusjonen klar.

Kommunedirektøren vil innføre ordningen som en «kampanje» som skal gjennomføres med et tak på 200 millioner kroner i 2023. En kampanje kan videreutvikles som tiltak og gjenbrukes av Stavanger på flere tidspunkt, i samarbeid med partene på Nord-Jæren, og i andre kommuner, mener kommunedirektøren.

Det kommer fram i Tertialrapporten publisert 13. juni. Saken skal behandles av formannskapet kommende torsdag og i kommunestyret mandag 19. juni.

Venstre: – Veldig byråkratisk

Å finne fram til en løsning for hvordan innbyggere i Stavanger skal få gratis billetter, har krevd flere møter mellom Stavanger kommune, Rogaland Fylkeskommune og Kolumbus. Løsningen de til slutt har landet på er en refusjonsløsning, hvor Stavanger kommune påtar seg både det praktiske og økonomiske ansvaret for å refundere billettkostnader til egne innbyggere.

Kommunedirektøren anbefaler å ta i bruk den allerede eksisterende løsningen «Send Billett». Innbyggerne vil da få tilgang til å bestille billett gjennom kommunens Min Side-løsning, for så å få billetten tilsendt. Det poengteres at billetten blir tilsendt med en forsinkelse, da den må sendes ut manuelt til innbyggeren. Stavanger kommune blir fakturert hver måned for utsendte billetter av Kolumbus sin faktureringspartner. «Send Billett» er tidligere brukt i større skala som i Fadderuka og ONS.

Mette Vabø (V) mener løsningen for gratisbilletter er for byråkratisk.

– Med en ramme på 200 millioner kroner, vil ordningen virke i 4–5 måneder i 2023. Venstre mener at det er utrolig dårlig planlagt fra flertallets side, og løsningen Kommunedirektøren legger opp til er veldig byråkratisk, sier Mette Vabø (V) som stemte for forslaget i kommunestyret i mai.

Mette Vabø (V) Venstre Stavanger-budsjettet

– Det blir komplisert for innbyggere å logge inn og få tilsendt billetter. Det er spesielt byråkratisk for Finnøy som må sende kvittering av regning for å få gratis hurtigbåt. Ordningen burde vært like enkel som HjemJobbHjem-ordningen, og det burde vært mulig å få til. Dette er et gigantisk mageplask for flertallet. Det hadde lønnet seg for flertallet å gå grundigere til verks.

Ap: - Fylkeskommunen skal ikke tjene på oss

Ap-gruppeleder Dag Mossige har ikke mistet motet etter å ha sett konklusjonen.

- Det er bare et forslag som er lagt fram. Jeg er svært positivt til at dette er høyst mulig og vi skal bruke tiden godt fram mot kommunestyret på mandag til å se på tallene og bakgrunnen for dem. Tilbudet skal vare betydelig lenger enn det som er forespeilet i saken, i tråd med det vi opprinnelig har sagt, sier Mossige til RA.

- Vi er glad for at det er positiv innstilling til teknisk, samtidig ønsker vi at innbyggere uten smarttelefon også skal ha muligheten. Det er viktig at de også skal ivaretas.

Dag Mossige

Mossige reagerer på at 200 millioner ikke skal rekke lenger enn fire-fem måneder.

- Er det riktig å forhåndsbetale for å maksimere totalt antall passasjerer? De reelle budsjettinntektene er i praksis langt lavere. Selvfølgelig skal vi ta høyde for flere passasjerer og at det kanskje må settes inn flere ruter, men det er ulik forståelse av tallgrunnlaget. For hele Nord-Jæren koster buss 330 millioner i året. Nå skal vi bruke tiden på å se hva som er bakgrunnen for tallene. Bortfall av inntekt skal tas hensyn til, men fylkeskommunen skal ikke tjene på oss.

Partiene på høyresiden har nærmest hatt idédugnad for å være negative til innstillingen, mener Mossige, og har ikke latt seg overraske av kritikken.

- Det overrasker meg ikke at noen først og fremst ser hindringer, ikke muligheter. Vi må stå for noe, vi må ønske noe. Dette er et tydelig ønske om å løfte byen. Det mener jeg vi har greid allerede, både når det gjelder miljø og innovasjon.

Frp: - Største sløsingen på lenge

Kristoffer Sivertsen (Frp) kaller tiltaket sløsing av skattebetalernes penger.

Kristoffer Sivertsen (Frp)

- Dette er den største sløsingen av skattebetalernes penger i Stavanger på lenge. Det ser heller ikke ut som om AP og flertallspartiene greier å holde løftene, sier Kristoffer Sivertsen som er kommunestyremedlem i Stavanger og sentralstyremedlem for FrP.

Han fortsetter:

- Det som skulle være en omfattende satsing fra flertallspartiene er nå redusert til en kampanje. Jeg stiller store spørsmål ved hva man faktisk får igjen for å bruke så mye penger, sier Sivertsen.

MDG: - Kjempeoptimistisk

Kommunedirektøren understreker at andre løsninger vil være mulig på sikt, men at den korte tiden gjør mulighetsrommet mindre i denne omgang:

«Det kan være andre løsninger som er relevante på sikt, men det vil kreve videre utredninger både når det gjelder teknologisk, rettslig, økonomisk og praktisk mulighetsrom. Den løsningen som velges må forholde seg til gjeldende takstsystem», heter det i notatet.

Rune Askeland (MDG) er ikke overrasket over innstillingen fra kommunedirektøren.

– Jeg skulle gjerne sett at kommunedirektøren var mer optimistisk, men det er ikke uventet. Det er ikke uvanlig at administrasjonen er skeptisk. Saken skal nå behandles politisk, og jeg har tro på at vi får til en god ordning med gratis buss. Kommunedirketøren sier at det går an å få til, men vi må gjøre noen endringer til kommunedirektørens innstilling, sier Askeland til RA.

At Venstre kaller tiltaket et mageplask, er prematurt, mener Askeland.

– Jeg mener at hvis dette noen gang skal få stempel som mageplask, skal det være langt tid etter vi har innført det. Hvis venstre kaller dette mageplask, og mener vi skal gi opp, er jeg av en helt annen oppfatning. Jeg er fremdeles kjempeoptimistisk. Vent noen dager til vi har fått summet oss og kommet med et forslag. Dette går fint. Jeg tror Venstre blir veldig fornøyde, sier han.

Leder i utvalg for miljø og utbygging, Rune Askeland (MDG), tror den nye målestasjonen kommer til å gi data som kommunen trenger.

Saken oppdateres.

---

Dette ønsker Administrasjonen:

1. Gratis kollektivtilbud til innbyggere i Stavanger kommune innføres som en kampanje.

2. Kampanjen gjelder fra og med første virkedag i juli – mandag 03.07.2023 kl. 00.01.

3. Kampanjen gjennomføres innenfor en ramme på kr 200 mill. i 2023 og finansieres ved bruk av kommunens disposisjonsfond. Bruken medfører en reduksjon i netto driftsresultat på 1,5 prosentpoeng.

4. Kampanjen baseres på en refusjonsløsning hvor Stavanger kommune påtar seg både det praktiske og økonomiske ansvaret for å refundere billettkostnader til egne innbyggere.

5. Kolumbus sin eksisterende løsning – Send billett – benyttes som teknisk løsning for ordningen.

6. Refusjonsordningen gjelder kun for reiser innenfor sone 1 (Nord-Jæren).

7. Refusjonsordningen gjelder alle typer billetter fra Kolumbus unntatt årskort og Hjem Jobb Hjem.

8. Det innføres en særskilt refusjonsordning for hurtigbåt til Finnøy kommunedel.

9. Dersom effektene av ordningen får alvorlige/vesentlig negative konsekvenser på kollektivtilbudet i fylket eller i Stavanger skal kampanjen endres eller avsluttes.

10. Kommunedirektøren får fullmakt til å fatte nødvendige beslutninger rundt ordningen innenfor de rammer som trengs for å iverksette og gjennomføre kampanjen.

11. Det skal gjennomføres evaluering av effektene av kampanjen gratis kollektivtransport.

---

Mer fra Dagsavisen