Nyheter

Som å selge sand i Sahara

Mitsubishi er på vei til en forhandler nær deg med en biltype knapt noen etterspør i Norge: Lancer Sports Sedan.

Det er for så vidt ikke noe galt med Mitsubishi Lancer Sports Sedan, som erstatter dagens Lancer (stasjonsvogna inkludert) samt for lengst utgåtte Carisma og Galant. Med lengde på 4,57 meter er bilen ganske stor, lengre enn Volvo S40, BMW 3-serien – og ganske nøyaktig like stor som Toyota Corolla sedan, VW Jetta og Skoda Octavia. Vi velger å sammenligne med de tre sistnevnte. Det er der Lancer hører hjemme med sitt ikke altfor påkostede interiør og høyst ordinære baksete.

Bilen, som blant annet har Mitsubishi Outlander, Jeep Compass/Patriot og Dodge Caliber i bunnen, kjører greit, stiller bra utstyrt og har utseendet med seg.

Ikke er det noe å si på prisen heller. Lancer koster fra 214.900 kroner med 109 hestekrefter under panseret. Toppmodellen prises foreløpig til 292.900. Dieselmotor inngår også i modellprogrammet (VW på 140 hk). Nå vil du kanskje si at vi nærmer vi oss champagne og kaviar til øl og pølsepriser. Hadde det ikke vært for navnet: Sports sedan. Biler med «sport» i navnet utstråler sjelden sportslighet. Her befinner den nye Lanceren seg på nivå med Toyota Corolla sedan.

Har ikke Mitsubishi lært av Carisma...

Det er dessuten en hake ved det hele: Med unntak av enkelte pensjonister, kjøper ikke nordmenn «mann med hatt»-biler. Mellomstore sedaner må være av premium type og helst hete Audi, BMW eller Mercedes for å selge.

Hvor har Mitsubishi gjort av den store og flotte stasjonsvogna «alle» etterspør? Som Ford, Peugeot, Skoda, Toyota, Volvo og VW selger tusenvis av hver måned? En Sportback – det vil si fem dørs kombi – fra høsten 2008 kan bli redningen for Mitsubishi. Sistnevnte kan bli å få med 4 WD.

Om vi har glemt Evolution? Nei da, den kommer mot slutten av sommeren med 280 hk/422 Nm motor, masse kjøreglede og til så høy pris at importøren ikke tør fortelle det ennå. Men ti entusiaster skal allerede ha signert kontrakter.

Mer fra Dagsavisen