Kultur

The Weeknd raser mot H&M etter «rasistisk» reklame

En genser med trykk skaper reaksjoner.

The Weeknd har jobbet tett med H&M og deltatt i kampanje for klesgiganten. Han reagerer sterkt på et foto i en kampanje der en gutt har en hettegenser med teksten «den kuleste apen i jungelen».

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Reaksjoner

Andre artister har også reagert på det samme bildet. Et bilde der en svart gutt har en genser med teksten: «Coolest monkey in the jungle». Den hvite gutten ved siden av er derimot den kuleste tigeren i jungelen.

Omsetning

Også rappere som T.I. raser og påpeker at afroamerikanere står for en stor del av H&Ms omsetning og om de ikke skjerper seg vil de tvinge H&M i kne

Trommeslager Questlove i The Roots er heller ikke nådig i et innlegg på Instagram der han påpeker at H&M helt sikkert vil trekke kampanjen, be om unnskyldning og så donere en sum til et veldedig formål. Til slutt skriver han: «Alt dette forteller meg er at H&M mangler noe i sitt styrerom. Kan dere gjette hva?».

H&M trekker nå hele bildet fra alle kampanjer.

– Vi er veldig lei oss for dette bildet og vi ber så mye om unnskydning, sier kommunikasjonssjef Johanna Morell til Dagsavisen.

Mer fra Dagsavisen