Viser livet bak fasaden

Sosiale medier flommer over av influensere som deler glansbilder av hverdagen sin. Therese (32) fra Moss bestemte seg for å gå mot strømmen.

I flere år var hun en av dem.

Til sine tusenvis av følgere delte Therese Lien Andresen bilder av sitt hjem, barn og bakeferdigheter. Bak bildene lå det nøye planlegging. De var på mange måter perfekte. Men de var ikke sanne. Ikke helt.

– Bak hvert bilde i sosiale medier er det en mor som står og rydder dritt ut av veien, sier Andresen.

Møtte veggen

Som småbarnsmor oppdaget hun nemlig raskt at å holde et hjem like rent og pent som «kreves» av bildene i sosiale medier ikke er lett.

Hun vasket og ryddet huset omtrent hver eneste dag. Hvis ikke fikk hun dårlig samvittighet. Interiørbilder i sosiale medier bidro til dette presset, mener hun.

Til slutt ble hun ubrent.

– Jeg gikk på veggen. Kroppen sa at nå var det nok.

Løsningen ble å åpne seg opp. Å verken ta seg selv eller livet så høytidelig.

Gjenreiste seg i ny drakt - ble nominert til pris

Høsten 2019 begynte hun å dele bilder av hvordan hjemmet sitt ser ut egentlig, når det ikke har blitt pyntet til sosiale medier. «Instagram vs. Reality» kalte hun det. Det ble en hit.

Nå har kontoen bikket 47.600 følgere. Forrige uke ble Andresen nominert til Årets Gullfjær. Prisen skal hedre Norges viktigste influenser innen interiør på Instagram.

– Det er en stor ære å bli nominert, spesielt i den kategorien, forteller hun.

Her kan du se en av videoene Andresen har lagt ut fra hjemmet sitt:

– Ingen dør av litt støv i kroken

Andresen tar oss imot i sitt hjem på Augerød i Våler. Huset gjenspeiler godt ideen om at folk gjerne vil vise fram det beste med hjemmet sitt til andre.

I første etasje, hvor vi gjennomfører intervjuet, er stua og kjøkkenet rent og ryddig. Bak døra til vaskerommet skjuler det seg derimot en haug med skittentøy, og i stua oppe ligger barneleker til husets 7-åring strødd rundt omkring.

Likevel lar hun oss komme inn på disse rommene også, akkurat som følgerne på Instagram.

– Jeg brukte lang tid på å kunne senke skuldrene. Nå ønsker jeg å hjelpe andre med det samme, forteller hun.

– Jeg mener ikke at folk skal ha et rotete og møkkete hjem, men ingen dør av litt støv i kroken.

KOMMENTAR: «Innlegg om noens middag inneholder også deres nye, fylte lepper og en rabattkode»

«Vi trengte en som deg»

Hun gjør med andre ord seg selv sårbar, men takler det. På vegne av alle andre. Det settes pris på.

Hver kveld sitter Andresen i sofakroken og leser kommentarer fra følgerne sine. Tilbakemeldingene er gode. Hovedbudskapet til de fleste er klart: «Det er så deilig å se at andre har det som meg». Til og med fra store, norske influensere tikker det inn positive meldinger: «Vi trengte en som deg».

Andresen er enig i at sosiale medier trenger flere som deler virkeligheten ufiltrert.

– Det er viktig at noen kommer og røsker litt opp i dette. Målet mitt er å få ut budskapet om at livet ikke alltid er så perfekt som det ser ut som i sosiale medier. Det overrasker meg hvor mange som tror det.

– Jeg tror det skyldes «flink pike»-syndromet, som mange lider av. Vi stiller altfor høye krav til oss selv, legger hun til.

KOMMENTAR: «Sex og kropp og slanketips. Den fjerde statsmakt jobber på»

Foto: Privat

Ikea og Clas Ohlson

Et annet poeng som Andresen trekker fram, er at interiørbildene hennes viser ikke designersofaer og gullbelagte lysekroner. Her er det Ikea og Clas Ohlson det går i.

Med andre ord møbler som de fleste kan få tak i.

– Jeg er ingen Martine Lunde-influenser, men en helt vanlig jente. Jeg tror det er derfor det har gått så bra. Jeg tror følgerne enklere kan relatere seg til meg, forteller hun.

Samtidig innrømmer hun at skiller seg litt ut – på visse områder.

– Man må være litt spesiell for å holde på med dette. Jeg er nok litt rar, men tør likevel å by på meg selv uten å være flau over det, sier hun.

LES OGSÅ: Mossekråka ble stjålet - det fikk kommentarfeltet til å koke

Foto: Privat Selv om Therese Lien Andresen fortsatt deler tradisjonelle interiørbilder, er det innleggene «bak fasaden» som engasjerer mest. Dette innlegget er det mest likte på kontoen hennes.

Tidstyv

Selv etter å ha møtt veggen i høst, på grunn av for mye jobbing, bruker Andresen fortsatt mye av tiden sin på Instagram-kontoen. I løpet av en helg kan det fort gå ti timer til hobbyen. På hverdagene anslår hun at hun bruker et par timer i snitt til livet som influenser.  

Forskjellen nå er at det føles mindre som et ork.

– Jeg koser meg med dette. Det føles ikke som en jobb lenger. Jeg må dessuten rydde uansett. Da er det bare en bonus at jeg kan dele det, smiler hun.

– Men ja. Jeg bruker flaut mye tid på dette. Jeg tror ikke alle skjønner hvor mye tid det tar.

Hvordan er denne tidsbruken for ektemannen din?

– Han fisker, svarer Andresen.

Drømmen

Alt dette, familieliv og Instagram, kombineres med en heltidsstilling som senterleder på Fresh Fitness i Moss. En jobb hun trives med. Men…

– Drømmen er jo å kunne leve av Instagram, sier hun.

Det er en hårete drøm, det er mange som fnyser av den og Andresen er et godt stykke unna det målet i dag. Men så er hun jo ikke hvem som helst.

Hun er den i sosiale medier som har klart å skille seg ut ved å være mest mulig alminnelig.