Nyheter

Vil beholde rutenettet og alle flyplasselskapene

- Vårt initiativ betyr også nei til at staten overtar driften av flyplassen, sier leder av det nyopprettede selskapet Rygge Airport AS, siviløkonom og flyger Knut R. Johannessen.

Bilde 1 av 2

Av Paul Norberg

Han understreker at det er to sentrale betingelser for videre drift av flyplassen:

- Den gode organisasjonen ved dagens flyplass må være intakt, og vi må i store trekk videreføre dagens rutenett.

- Vi har nå 28 aksjonærer som foreløpig har lagt omkring 1,5 millioner kroner i potten. Nå må vi få inn alle gode krefter for å sikre en langt høyere aksjekapital, fortsetter Knut Johannessen.

Han forteller at de har vært høyt og lavt i Østfold i løpet av sommeren for å sikre seg investorer som har tro på en framtid for flyplassen. Og han håper at et møte med dagens eiere av Rygge Sivile Lufthavn (RSL) på mandag skal gi nødvendige avklaringer for videre satsing. Olav Thon og Orkla eier i dag 80 prosent av selskapet, mens Østfold Energi og Østfold fylkeskommune eier til sammen 20 prosent.

Knut R. Johannessen vil ikke fortelle om hvor langt investorgruppen er kommet i kontaktarbeidet med ulike flyselskap. Men han mener at en rekke europeiske flyselskap mer enn gjerne vil fly fra Rygge, fordi det er en velfungerende og moderne flyplass. Og hvor kundegrunnlaget så langt er på 1,6 millioner reisende årlig.

- Vil dere gjenskape flyplassen som en flyplass for næringslivet i Østfold med nærområder?

- Foreløpig holder vi oss til det konseptet som allerede er i godt gjenge ved flyplassen, svarer Johannesen.

- Ukjent for meg

Initiativet fra Rygge Airport kom overraskende på flyplassjef i Aviator, Kjell Espen Skjævestad. Aviator har 150 ansatte ved flyplassen, og alle har fått oppsigelse som iverksettes 1. november i år.

- Jeg skjønner ikke helt hvordan de ønsker å overta den organisasjonen som er på flyplassen i dag. Nye flygninger kan ikke komme i gang før et stykke inn i neste år. Og vårt selskap har store faste kostnader og høye lønnsutgifter. Investorene må inn med langt mer penger enn de 1,5 millionene som hittil ligger i potten for å kunne drifte flyplassen i den tiden de ikke har inntekter fra flygningene, mener Skjævestad.

Han er glad for at det blir tatt et initiativ, men fastholder at Aviator ikke kommer til å gjøre noen endringer i sine planer.

- Jobbmessen med Nav blir avholdt som planlagt torsdag 1. september. Og vårt selskap avvikler virksomheten på Rygge 31. oktober.

- Er du skeptisk til de nye investorene?

- Siden jeg ikke har vært i dialog med dem, så vet jeg ikke helt hva de forventer. Men jeg vet at oppstartskostnadene vil bli svært høye. Hvis de har økonomisk mulighet, og er villige til å ta den risikoen, så er jo det et positivt signal om mange mener at flyplassen er liv laga, sier Skjævestad.

Havnesjefen i Moss på laget

Et av de overraskende navnene i styret var havnesjef i Moss, Øystein Høsteland Sundby. Han har bakgrunn fra Avinor, der han blant annet jobbet med økonomistyring.

- Jeg kan en del om flyplassdrift og om markedet innen flybransjen. Jeg har derfor engasjert meg i den nye utviklingen av Rygge flyplass, sier Sundby til Dagsavisen Moss Dagblad.

Han understreker at mange faktorer må på plass, blant annet avtaler med Forsvaret og ulike flyselskap.

- Vi har dårlig tid, men kan likevel ikke forutsette at vi kommer i gang før et stykke inn i 2017. Men markedspotensialet er stort på Rygge, og en velfungerende flyplass betyr mye for hele Mosseregionen.

Har du planer om en stilling i det nye selskapet, for eksempel som daglig leder?

Jeg kommer fra luftfarten og jobber nå med sjøfart. Det kommer jeg til å fortsette med. Men jeg har stor arbeidskapasitet, og vil også bruke min kompetanse i fødselshjelpen for Rygge Airport AS, sier Øystein Høsteland Sundby.

Mer fra Dagsavisen