Moss

Røde tall, men ingen sorg

GÅR PÅ: Regnskapet fra årets Varna-festival lyser rødt. Mangel på publikum får skylden. Men festivalen er kommet for å bli. Tapet tar de fra egen lommebok.

- Vi har allerede begynt å jobbe mot neste års festival.

Det sier festivalsjef og Rygge-mann Simen Herning. I sommer arrangerte Herning & co. for andre år på rad Varna-festivalen i Nesparken i Moss. I år var musikkfestivalen utvidet fra to til tre dager, men nå konkluderer sjefen med at utvidelsen kom for tidlig. Totalt endte Varna-festivalen med et negativt nettoresultat på 245.430 kroner.

- Den forventede økningen i antall publikum uteble, skriver han i rapporten fra festivalen.

Målet for årets festival var å tiltrekke seg en enda større andel lokalt publikum fra lokalmiljøet, men også tilreisende fra Oslo og andre østlandsområder.

Kvart million i minus

Men det største avviket i regnskapet ble altså billettsalget. Det var budsjettert til en halv million kroner, men brakte bare inn 275.375 kroner. I tillegg hadde festivalledelsen regnet med å få inn 30.000 kroner i sponsormidler, mens de bare fikk inn 10.000 kroner.

Men dette stopper ikke den ivrige gjengen bak festivalen, som til daglig holder til i Oslo. De har allerede begynt å jobbe mot Varna 2015, og er nå kommet mye lenger enn de hadde på samme tid i fjor, ifølge festivalsjefen. Tapet tar festivalstyret fra egen lommebok.

- Varna har hatt en god dialog med kreditorer og har løst finansiering ved lån fra organisasjonens styremedlemmer, skriver arrangørene i rapporten.

- Hva vil du gjøre annerledes for å unngå røde tall neste år?

- Sponsormidler er noe vi nå jobber mye med foran neste års festival. Vi vil prøve å få til langsiktige og trygge samarbeidsavtaler, både når det gjelder det kommersielle og selve gjennomføringen av festivalen, forteller Herning.

Bortsett fra dette, vil mesteparten av festivalen se ganske lik ut som årets arrangement.

- Vi har laget en infrastruktur og en plattform vi kan vokse inn i. Mye av årets budsjett gikk altså til investeringer i nettopp dette. Vi har et mye proffere opplegg nå enn første året. Vi har gått fra fem mennesker med en idé, til rundt 100-130 personer som jobber med festivalen. I tillegg har vi nå rokert litt om på rollene våre, slik at vi nå for eksempel har en person som kun er dedikert til markedsføringsarbeid, forklarer Herning.

- Tar tid

Han påpeker videre at det tar tid å etablere et konsept, og at det negative resultatet ikke kommer som noen overraskelse, selv om de hadde håpet på noe annet. Hvor mange år de må regne med å gå i minus, finnes det ifølge festivalsjefen ikke noe fasitsvar på.

- Vi satser jo på å gå i pluss neste år. 245.000 kroner i minus er ikke veldig mye - det er snakk om et par hundre billetter mer som vi trenger å selge, sier han.

Den største endringen vil imidlertid skje i form av et festivalprogram med en noe bredere appell.

- Vi ser at årets program kanskje appellerte litt vel mye til samme typen publikum. Derfor vil vi nok gjøre noen grep for å gjøre programmet litt bredere neste år, sier Herning.

Delarrangementet VarnaBarna ble imidlertid en suksess, ifølge arrangørene selv. Arrangementet var et tilbud til barn og barnefamilier, og inneholdt flere musikkinnslag og aktiviteter for barn. Det er noe de håper å videreføre også neste år, men ingenting er helt sikkert på nåværende tidspunkt.

hanna.sommerstad@dagsavisen.no

– Beundringsverdig at de satser egne penger

Fungerende daglig leder hos Norske konsert­arrangører mener det er stort av Varna-arrangørene å ta tapet av egen lomme.

Hanna K. Sommerstad

Gry Bråtømyr er fungerende daglig leder for Norske Konsertarrangører, en interesseorganisasjon for konsert- og festivalarrangører i Norge. Hun mener det er beundringsverdig at festivalarrangørene bak Varna finansierer underskuddet på 245.430 kroner gjennom lån fra organisasjonens styremedlemmer.

– De tar risikoen selv, slik at ingen andre lider noen last. De satser mye for å skape noe stort i Moss, sier Bråtømyr.

– Hvor alvorlig er det for Varna-festivalen å ha et underskudd av denne størrelsen?

– Det er vanskelig å si, for jeg kjenner ikke detaljene i Varna-økonomien. Men det er viktig å vite at det tar tid å bygge opp en festival, og man er nødt til å investere litt mer i starten. Det å drive festival er ikke nødvendigvis «big business». Det er hardt arbeid, sier hun.

Bråtømyr peker imidlertid på at det er viktig å drive med sunn økonomi og ha en langsiktig plan for hvordan man etter hvert kan tjene penger.

– Mange nyoppstartede foretak er klar over at det tar noen år før man går i pluss. Men det er klart at man kan jo ikke gå i minus hvert eneste år, sier hun.

Bråtømyr kjenner godt til arrangørene bak Varna.

– Jeg vet at det er seriøse folk som har vist at de er gode konsertarrangører. De har tyngde og kunnskap i bunnen, og er flinke til å bygge opp nye konsepter sammen med samarbeidspartnere.

Bråtømyr håper at det lokale næringslivet kjenner sin besøkelsestid.

– Jeg håper de ser verdien og tenker at det kunne vært kult å bidra til at dette blir varig, sier hun.

hanna.sommerstad@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen