Nyheter

- Riksvei 19 må flyttes til Kleberget

- Jeg reagerer på oppslaget i Dagsavisen Moss Dagblad 26. august, der Høyres Tage Pettersen og Harald Fløgstad fortsetter å fremheve Blinken ved Nordre jernbaneovergang, som et aktuelt alternativ for tunnelinnslag for en ny riksvei 19 gjennom byen, sier ordførerkandidat Arild Svenson (Ny Kurs).

Bilde 1 av 2

- Dette forslaget er lagt dødt av Statens vegvesen, blant annet fordi det er for kostbart. Prislappen er anslått til 5,3 milliarder kroner. Når statssekretær Anders B. Werp (H) fra Samferdselsdepartementet kommer til Moss for å fortelle om riksvei 19, skulle vi tro at han, og hans Høyrekolleger i Moss, ville konsentrert seg om å fronte Kleberget som det reelle alternativet for en ny riksveitrasé gjennom Moss. I så tilfelle må også fergeleiet flyttes til Kleberget, sier Arild Svenson.

Uenighet om tall

- Men Tage Pettersen argumenterer med at det kjører 26.000 biler i døgnet over Rådhusbrua, og bare 6.000 av disse kommer fra fergetrafikken. Er 6.000 et tilstrekkelig grunnlag for å få flyttet fergeleiet og sette i gang et tunnelprosjekt ved Kleberget?
- Dette er misvisende tall. Det tas blant annet ikke hensyn til antall vogntog som fraktes med Bastøfergene. Statens vegvesen har definert at et vogntog på 19-22 meter tilsvarer 10,68 personbiler. Mens et vogntog på 14-17 meter tilsvarer 7,3 personbiler. Legger vi disse tallene inn i regnestykket, blir resultatet ganske annerledes enn de tallene Tage Pettersen opererer med, sier Svenson.

Frakt med Bastøfergene

For å få sjekket de nøyaktige frakttallene med Bastøfergene, kontaktet Moss Dagblad administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen. Han forteller at Vegvesenet og Vegdirektoratet bruker en skala der lengde, bredde og vekt på vogntog blir omregnet til personbilenheter (PBE).

Øivind Lund opplyser at det i 2018 ble fraktet litt i overkant av 1,8 millioner kjøretøy med Bastøfergene. Det tilsvarer 4.933 kjøretøy daglig over fjorden.
Av de 1,8 millionene var 243.740 vogntog over 12 meters lengde. Fordelingen på de tunge kjøretøyene er: 49.790 mellom 12 og 14 meter. 182.000 var mellom 14 og 19 meter. Mens 11.950 var over 19 meter lange.

- Når disse tallene brytes ned på antall personbiler i døgnet, med den definisjonen som Statens vegvesen bruker, og vi i tillegg tar med biltrafikken fra Moss havn, så blir belastningen over Rådhusbrua tilsvarende ca. 11.400 personbiler i døgnet, sier Arild Svenson.

- Flytt fergeleiet

Arild Svenson mener at trafikkaoset ved Rådhusbrua skyldes sammensmeltingen av Jeløy- havne- og fergetrafikken. Når Bastøfergene frakter et stort antall vogntog, er det sterkt delaktig i de køene som oppstår i denne flaskehalsen.

- Hva foreslår Ny Kurs?

Konteinerhavna bør flyttes til Borg havn, og fergeleiet flyttes til syd i dagens containerhavn. Da kan havne- og fergetrafikken tas igjennom Kleberget til Årvold og E6. Samtidig åpnes Nye Moss havn opp for utvikling og bruk for innbyggerne, men også nye næringer. Dette er gjort med hell på Verket og Trio Ving,  områder hvor tidligere industribedrifter har gitt plass til ny bruk og nye arbeidsplasser, sier Svenson.

Han forteller videre at det kan anlegges et reversibelt kjørefelt mellom rundkjøringen ved Glassverket og Rådhuset. Dette er et kjørefelt som kan betjene trafikk i begge retninger, avhengig av hvilken retning trafikkmengden er størst.
Kjørefeltet vil til enhver tid bare være åpent for trafikk i en retning, for eksempel inn mot byen om morgenen og ut av byen om ettermiddagen.  Rundkjøringen ved kanalen kan dermed saneres, noe som  åpner for plass til gang- og sykkelvei på begge sider av veier. Da vil vi kunne lette trafikkflyten, samtidig som økt tilgang på trygg sykkelvei vil kunne bidra til økt bruk av sykkel, og redusert bruk av bil, mener Arild Svenson.

Mer fra Dagsavisen