Nyheter

– Kritisk hvis ikke riksvei 19 blir prioritert

I juni i fjor jublet mossepolitikerne for det de oppfattet som et vedtak om å samordne bygging av nytt togspor og riksvei 19 gjennom Moss. Nå har jubelen stilnet, for Statens vegvesen planlegger for at riksvei 19 først skal påbegynnes når jernbanetraseen er ferdig i 2024.

– Jeg var med i en delegasjon til Stortinget på tirsdag og møtte Line Henriette Holten Hjemdal (KrF), Ulf Leirstein (Frp) og Ingjerd Schou (H). Vi ba Østfoldpolitikerne sette inn full kraft på å få byggingen av riksvei 19 på prioritert plass i Nasjonal Transportplan (NTP). Det er kritisk for Moss hvis dette ikke blir prioritert, og vi forsøkte å visualisere hva det betyr for Moss å få byen gravd opp to ganger i den kommende 10–12 års perioden, sier Sissel Rundblad (Moss Høyre).

– Svært skuffende

– Dette er svært skuffende, sier leder Widar Salbuvik i Moss Industri- og Næringsforening. Sammen med LO i Moss og Omegn protesterer Industriforeningen, og krever at riksvei 19 blir prioritert høyt i NTP som blir presentert før påske. Britt Wernberg Øyen i den lokale LO-avdelingen sier at det vil gå ut over både arbeidsplasser og miljøet hvis det skal bygges kontinuerlig fram mot 2028.
Widar Salbuvik påpeker at biltrafikken er ventet å øke med de nye Bastøferjene, som har en kapasitet som er 30 prosent høyere enn de gamle ferjene.

Statlig ansvar

Riksvei 19 er statens ansvar, og strekker seg mellom Europavei 18 ved Undrumsdal i Vestfold og Moss i Østfold. Veien bindes sammen over Oslofjorden med ferjesambandet Moss–Horten.
Det er vedtatt at nye riksvei 19 skal ha et tunnelinnslag ved Blinken, og gå i tunnel ut til E6. Allerede i 1999 vedtok bystyret en samordnet plan for jernbane, vei og havn med RV19 i tunnel til E6. Det tok 18 år å få gjennomslag blant rikspolitikerne. Men nå ser det ut til det samordnede arbeidet for vei og togspor likevel ikke blir gjennomført.
«Miljøet og helse belastes voldsomt over svært lang tid. Næringsliv og arbeidsplasser settes i fare. Den generelle byutvikling hemmes. Byens attraktivitet i videste forstand settes under press», skriver LO Moss og Industriforeningen.

Venter på NTP

Seksjonssjef Elisabeth Bechmann i Statens vegvesen forteller at riksvei 19 er prioritert på topp av veistrekningene i Østfold.
– Vi melder inn behovet for nye veistrekninger, men det er politikerne som bestemmer hva det skal satses på. Vi venter nå på hva som kommer i Nasjonal Transportplan. Hvis Samferdselsdepartementet gir denne veistrekningen høy prioritet, og mener at riksvei 19 skal bygges tidlig i planperioden, så rigger vi oss til for bygging. Men hvis veistrekningen blir prioritert lenger ut i perioden, så kan ikke vi starte planleggingen. I så tilfelle vil det ta lang tid før vi kan starte opp.
– Etter 2024?  
– Ja, sannsynligvis, sier Elisabeth Bechmann.
Widar Salbuvik slår fast at det er nødvendig at både politiske organer og interesseorganisasjoner nå må jobbe aktivt for å sikre riksvei 19 en høyt prioritert plass i NTP.

Mer fra Dagsavisen