Nyheter

Har fått 250.000 passasjerer fra Østfold

Østfoldinger har lagt sin elsk på Sandefjord lufthavn Torp etter nedleggelsen på Rygge.

Bilde 1 av 4

Effekten nedleggelsen har hatt – og vil ha – for flyplassen på Torp er betydelig. Et forsiktig anslag fra Gisle Skansen, administrerende direktør i Sandefjord Lufthavn AS, er at passasjertallet har gått opp med rundt 250.000 personer i året.

– Før fløy Ryanair rundt 150.000 passasjerer fra Torp. I 2017 antar jeg de vil frakte rundt 400.000 som en konsekvens av Rygge-nedleggelsen.

Det tilsvarer noen millioner ekstra kroner i inntekter til flyplassen.

– Jeg ble overrasket over hvor mange østfoldinger som endte opp med å bruke oss, sier han.

Han sier flyplassen i dag jobber med å få på plass en bedre shuttle-løsning mellom Horten og Torp.

– Da vil det komme enda flere østfoldinger?

– Jeg håper det, svarer han.

Overtok ruter

Rent konkret har de også overtatt åtte av rutene Ryanair hadde fra Rygge. Fem av dem var derimot flydestinasjoner de allerede hadde fra før.

– Det var ikke akkurat ruter som var øverst på ønskelisten vår, men vi er fornøyde med å få dem. Vi var bekymret for at Rygge-trafikken som kom ville skape overkapasitet hos oss, men heldigvis var behovet for disse rutene til stede, sier han.

Ifølge Skansen har dessuten noen av de tidligere MLR-ansatte endt opp med å få seg jobb hos dem, men det er ikke snakk om noe betydelig antall.

Kunne byttet plass

Torp-sjefen røper at også de i sin tid var i forhandlinger med Ryanair om å bli det irske flyselskapets base i Norge. Som kjent valgte Ryanair Rygge i stedet for Torp. Det er Skansen glad for i dag.

– Der og da føltes det ikke akkurat ut som en seier, men i etterpåklokskap var det en særdeles god beslutning å ikke få en Ryanair-base her. Det gjorde at Wizz Air og Norwegian økte her i stedet, sier han.

Ryanair skjøv nemlig ut de andre aktørene på Rygge og endte opp med å bli dominerende der. Når de så sa opp baseavtalen, ifølge dem selv på grunn av flypassasjeravgiften, satt RSL igjen med nesten ingen flytrafikk. I hvert fall ikke nok til å kunne overleve rent økonomisk.

Flere kort på hånda

Nettopp det tror Skansen er årsaken til at de overlevde, mens Rygge ikke gjorde det.

Heller ikke de har sluppet unna flypassasjeravgiften, og de merker effekten av den, men de har flere selskaper å lene seg tilbake på. KLM, Norwegian, Widerøe, Wizz Air og Ryanair er alle selskaper som betaler for å fly fra Torp.

– Vi har ofte blitt sett på som et «Ryanair-reir», men Wizz Air og Widerøe er størst hos oss. Vi har en helt annen palett enn det Rygge hadde, sier Skansen.

Han forteller videre at de mistet noen avganger med Widerøe og Whizz Air på grunn av flypassasjeravgiften, men at effekten på Torp likevel kan ikke sammenlignes med den på Rygge.

Mistet viktig alliert

Samtidig er Torp-sjefen rask med å understreke at han ikke kritiserer noen av valgene RSL tok. Tvert imot.

– At de hadde alle eggene i samme kurv var ikke noe de jaget. Jeg tror i stedet det var en redningsplanke for dem. RSL gjorde ingenting feil. All ære til de som satt der. De var kjempeflinke og klarte å drive meget kostnadseffektivt. Jeg synes det er trist når noen påstår at de ikke gjorde en god nok jobb, sier Torp-sjefen.

Han synes også det er trist at de i det hele tatt måtte legge ned driften, til tross for passasjerveksten hans egen flyplass har fått som følge av det.

– Pål Tandberg (adm.dir. i RSL, journ.anm.) og jeg har jobbet skulder mot skulder for å bli hørt av regjeringen. Det var fint å ha den «alliansen». Det har vi nå mistet. Nå må vi skrike inn mot Oslo alene, sier Torp-sjefen.