Nyheter

Gir ikke opp

– Det er åpenbart at den beste plasseringen for ferjeleiet i Moss vil være ved Klevberget, mener Moss Gårdeierforening.

Sammen med andre næringsinteresser i Moss har Gårdeierforeningen fremmet forslag om å legge ferjeleiet til Klevberget. De mener at riksvei 19 (havneveien) bør gå i tunnel fra Klevberget til E6. Leder Yngvar Sommerstad i Moss Gårdeierforening reagerer sterkt på at den nye havneveien skal brukerfinansieres.

– Det betyr at mossingene må betale bompenger for at staten skal bygge en viktig del av riksveinettet. Det er helt uakseptabelt, mener han.

Ikke medhold

På tross av protester fra næringslivet, ønsker Statens vegvesen å gå videre med sine opprinnelige planer. Det innebærer at ferjeleiet kan legges til området ved Rockwool i Værlegata, mens innslaget for tunnel for havneveien skal gjøres ved Blinken, rett ved nordre jernbaneovergang. Det sier seksjonsleder Elisabeth Bechmann.

– Hvorfor ved Blinken?

– Vi må bygge veier og tunneler som sørger for gode løsninger for flest mulig trafikanter. Et tunnelinnslag ved Blinken vil føre Jeløy-trafikken inn i tunnelen. Da ville store deler av trafikken blir ført under Moss by og ende opp ved Tykkemyr. Dette er beregnet til omkring 20.000 kjøretøy i døgnet. Hvis vi legger tunnelinnslaget ved det kommende ferjeleiet, vil trafikken fra ferja bli ført gjennom tunnelen, men svært lite av den øvrige trafikken. Det betyr omkring 5.000 kjøretøy hvert døgn. Blinken-løsningen vil dermed føre til mindre miljøbelastning, som støv og støy. Og trafikken fra Jeløy vil ikke låse fast byen i et trafikk-kaos i rushtidene, sier Bechmann.

Hun medgir at det vil bli mye gravearbeider og dermed betydelige ulemper for både lokalt næringsliv og innbyggerne i Moss.

– Men det kommer vi ikke utenom når det skal gjennomføres store byggeprosjekter med vei, tunnel, jernbane og havn på omtrent samme tid, sier Elisabeth Bechmann.

Hun forteller at regjeringen har fastslått at havneveien skal finansieres lokalt. Da er det opp til politikerne i Moss å bestemme hvordan det skal gjøres. Men siden det dreier seg om store kostnader, er det høyst sannsynlig at bompengefinansiering er det eneste mulige.

– Bred korridor

Kommunalsjef Jens Terkelsen presiserer at det er bystyret som fatter de endelige vedtakene om den videre utviklingen av byen.

– Når det gjelder tunnellinnslaget for havneveien, holder kommunen en «bred korridor» åpen. Den strekker seg fra Blinken til området hvor jernbanestasjonen sannsynligvis blir liggende. Det politiske vedtaket i juni blir retningsgivende for en detaljert reguleringsplan, som vi regner med skal være ferdig ved årsskiftet 2015/2016. Endelig vedtak om hele sentrumsplanen blir gjort sommeren-2016, sier Terkelsen.

Mer fra Dagsavisen