Nyheter

– Staten bremser

– Et privat jernbaneselskap vil ikke kunne kjøre tog noe bedre enn NSB. Det er staten som eier skinnene, og det er de som bremser.

Det er den klare meldingen fra Willy Frantzen i Pendlerforeningen Follo og Østfold. Diskusjonen har gått høyt og lenge om en konkurranseutsetting av jernbanen er sporet å følge, og dermed invitere blant annet utenlandske togselskaper over på norske skinner.

Forsinket én gang hver uke

Daglig reiser rundt 20.000 mennesker med Østfoldbanen hver dag, og punktligheten ligger på cirka 90 prosent. Det innebærer at pendlerne i snitt er forsinket én gang i uka. Begreper som signalfeil, buss for tog og «venter på grønt lys» er velkjente begreper her.

– Hadde skinnene, og selve infrastrukturen rundt jernbanen vært i orden, ja, så hadde NSB hatt en punktlighet på nærmere 100 prosent. Men det er skinnene, og dermed staten som jo eier skinnene, som svikter og gir rødt lys. Den utfordringen endrer seg ikke selv om man lar private selskaper kjøre togene, sier Frantzen.

Passasjerer eller punktlighet?

I går ankom Samferdselsdepartementet, med statssekretær John-Ragnar Aarseth fra Høyre i spissen, Moss – i rute på perrongen klokken 9.08. Departementet var på togtur langs Østfoldbanen for å bli kjent med utfordringene jernbanen har, og med på turen var strekningsansvarlig for Østfoldbanen, Terje Andersen i NSB.

– Det haster med å få på plass moderne skinner. For å ta et eksempel: I dag kjører togene i kø mellom Ski og Oslo, med mer enn 220 persontog i døgnet på gamle skinner. Der kjører de altså med en snittfart på 60 km/t.

Og mens togene kjører i kø opplever NSB at flere vil ta toget. I fjor hadde Østfoldbanen en økning i antallet passasjerer på sju prosent i fjor.

– Altså har vi valget: sette inn flere tog og skape mer kø dermed dårligere punktlighet, eller færre tog, som da kjører til tida. Men vi kan jo ikke si nei til kunder, forklarer Andersen i NSB.

Raskere er ikke mulig

Statssekretær Aarseth forstår at østfoldingene er utålmodige etter å få dobbeltspor og en bedre toghverdag.

– Jernbaneverket har maks trykk på utbyggingen. Dobbeltsporet til Såstad i Rygge skal stå ferdig i 2021, og til Fredrikstad i 2027, sier Aarseth.

– Men det er jo veldig lenge til, for pendlere som tar toget hver eneste dag?

– Jo, jeg forstår det. Men nå har jernbanen ligget her siden 1890-tallet, og nå holder vi på for fullt. Det er ikke mulig å jobbe fortere enn det vi gjør nå. Jernbaneverket har det de trenger for å bli raskt ferdig, sier statssekretæren.

Mer fra Dagsavisen