Nyheter

Politisk brubygging i bystyret

Rørbru og senketunnel mellom Moss og Horten må utredes, og jernbanen må med.

Av Paul Norberg

Nå har de bestemt seg: Bru- og tunnelløsningene som er skissert i utredningen fra Statens vegvesen blir forkastet. Disse løsningene kommer i sterk konflikt med natur- og kulturverdier, landskap, friluftsliv, folkehelse og byutvikling.
Dette har Høyre, Arbeiderpartiet, Venstre, Rødt og KrF kommet fram til på et felles gruppeledermøte denne uka, før saken om fjordkryssing skal opp i bystyret på mandag.

Firepunktsplan

De fem partiene har nå blitt enige om en firepunktsplan. I korte trekk sier de ja til utredning av nye, alternative bru- og tunnelløsninger over fjorden, og ja til jernbane.
Uenig i dette er Frp, som vil ha en videre utredning av de alternativene som allerede er skissert i konseptvalgutredningen (KVU) fra vegvesenet, og SV som går inn for å beholde ferjeforbindelsen, men med en bedre trafikal løsning.
Flertallspartiene i denne saken ønsker nå å få utredet mulig bruk av moderne teknologiske løsninger som rørbru og senketunnel. Poenget er at alternativene som skal utredes, også skal legge til grunn en mer miljøvennlig trafikkavvikling.
For partiene støtter arbeidet med en ferjefri forbindelse, og ser positivt på at nasjonale myndigheter endelig er i gang med en erstatning for ferjetrafikken mellom Moss og Horten.

Klima er viktig

Det er klimahensyn som forener de fem partiene i den løsningen som vil bli fremmet på bystyremøtet på mandag.
– Dette har vært en utrolig spennende prosess, og jeg tror vi nå nærmer oss en god løsning for Moss, sier ordfører Tage Pettersen. Han forteller at det har vært konstruktive diskusjoner mellom partiene, men at det er også noen som har skilt lag på enkelte punkter.
– Frp ønsker videre utredninger av de løsninger som er skissert i KVU-en, mens SV har gitt beskjed om at de ønsker en fortsatt ferjeforbindelse, sier Pettersen.
– Vi vil først fremme vårt eget forslag i bystyremøtet. Hvis vi ikke får flertall, vil partiet deretter stemme mot hele fellesforslaget, sier Frps Arild Svenson.

Jernbanen

Moss Arbeiderparti kommer til å fremme sitt eget forslag på møtet, i tråd med vedtaket fra partiets medlemsmøte. Her er det viktig at den faste forbindelsen over Oslofjorden skal flyttes til Hurum. Men i gruppeledermøtet mellom de fem partiene er det også gitt en håndsrekning til dette alternativet. I utkastet til et vedtak er dette formulert slik: «Av klimahensyn må jernbane legges til grunn i den langsiktige løsningen for kryssing av Oslofjorden. Det er viktig å få mer av godset over fra vei til sjø og bane. En jernbaneforbindelse over fjorden må derfor legges til grunn videre i prosessen, og bør ses i sammenheng med den nasjonale godsutredningen og KVU for terminalstruktur i Oslofjorden. Moss kommune mener derfor at Hurum-sør alternativet må være med i den videre utredningen» (vår utheving. Red.)
– Jeg regner med at både Moss Ap og andre partier primært vil fremme sine egne forslag. Men det grunnlaget som gruppeledermøtet er kommet fram til bør være et godt alternativ hvis de første forslagene ikke blir vedtatt, sier Tage Pettersen.

Ap ser til Hurum

– Moss Ap vil ikke ha fast forbindelse mellom Moss og Horten, og kommer til å foreslå en prioritering av et fjordkrysningsalternativ til Hurum. Hvis vi ikke får flertall, vil vi vurdere underveis hvilke forslag det er aktuelt å støtte, sier gruppeleder Tomas C. Archer.

Plassering av ferja

Både Moss Høyre og Moss Arbeiderparti mener at et nytt ferjeleie bør plasseres i Værlebukta, på samme sted som Stena Line hadde sin danmarksferje for en del år siden. Kommuneplanlegger Terje Pettersen vurderer i tillegg muligheten for at ferjekaia blir flyttet til området ved Rockwool, men ikke så langt sør som til Klevberget. Rødt vil ha ferjeleiet ved Klevberget.
Frp ønsker ferja vekk fra Moss, men på lang sikt.  
– I mellomtiden bør ferjeleiet plasseres langt sør mot Klevberget. Det er viktig at ferjetrafikken ikke belaster Moss sentrum, mener Svenson.
Diskusjonen om plassering av ferjeleiet er en svært viktig del av den trafikale løsningen i Moss. For uansett hvilket alternativ som blir valgt for framtidig fjordkrysning, vil Bastøferja fortsatt bestå i mange år framover.

Mer fra Dagsavisen