Akrobatisk yoga i Moss

– Når vi står på hodet i en slynge, trekkes ryggvirvlene fra hverandre, og på den måten kan nerver i klem blir frigjort, sier Yogalærer Yasmin Baggerød. Som har startet med undervisning i Yoga Trapeze i Moss.

Hun er yogainstruktør, og har nå startet et fire ukers kurs i noe som kalles Yoga Trapeze.

– Hva er det?

– Det er en form for yoga som utføres mens elevene henger i en slynge, som er en form for hengekøye. Jeg er svært opptatt av den terapeutiske delen av yoga, og ved å bruke Yoga Trapeze blir treningen konsentrert om å styrke rygg, skuldre, nakke håndledd og hofter. Oksygensirkulasjonen blir bedre, og målet er å skape balanse, fleksibilitet, styrke og kjernestabilitet samtidig. Øvelsene kan lindre ryggsmerter, og bygger også opp gripestyrke og styrke i overkroppen, sier Yasmin Baggerød.

Startet i 1995

Hun startet  som gruppeinstruktør i 1995 i Studentidretten i Oslo. Og har siden det jobbet som gruppetreningsinstruktør på flere treningssentre og tatt en mastergrad i yoga, og har drevet med yoga i egen praksis i sju år.

- Nå er jeg så heldig at det er mulig å ha eget loftsstudio «Yasmin´s Yoga Space» i boligen vår i Thorneløkkveien. Yoga Trapeze passer utmerket i disse lokalene, sier Yasmin Baggerød.

Hun startet med yoga i 1995, som idrettsstudent i Oslo. Og har en mastergrad i yoga, og har jobbet som instruktør på flere treningssentre.

Hun forteller at noe av det spesielle med å bruke en trapes, er at håndtakene aldri står i ro. Dermed er det nødvendig å bruke egen styrke og balanse. Dette gjør at mange muskelgrupper aktiveres samtidig, noe som gir en oppbyggende og skadeforebyggende effekt.

– Sliten i hendene

Instruktøren starter øvelsene med å lære elevene å finne riktige sittestillinger, og setter i gang med pusteøvelser for å få dem til å slappe helt av, og bli klare for timen.

Elevene er opptatte av at de skal det gøy når de trener, samtidig som de skal komme i bedre form.

– Dette er jo en akrobatisk form for yoga, som jeg synes det er spennende å være med på, sier Anette Hagen. Hun har vært plaget av svimmelhet, men merker at hun blir bedre ved å trene med denne aktive yogaformen.

Maria Stensrud har drevet en del med akroyoga tidligere, men langt mindre etter en barnefødsel i 2017.

– Nå er det på tide å komme i bedre form igjen, og dette passer meg bra. Etter første time i Yoga Trapeze fikk jeg kjenning med muskler som jeg ikke engang visste at jeg hadde. Jeg ble spesielt sliten i hender og armer. Men dette er en spennende, morsom og aktiv form for trening, sier hun.

Hege Dahl forteller at hun tidligere drev med Holy Yoga, men at det er lenge siden hun har trent. Nå ser fram til å leke seg mer i trapesene.

– Dette er som å komme tilbake til barndommen, da vi svingte oss i ulike lekeapparater. Målet mitt er å bli sterkere, både mentalt og fysisk, samtidig som jeg har det moro med treningen, sier hun.