Kultur

Vraket 
kvinne­-
skulpturer

Av de 25 skulpturene som er blitt godkjent for skulpturparken i Ekeberg, er under halvparten fra Christian Ringnes‘ opprinnelige samling av kvinne­skulpturer.

- Jeg ser verdien av moderne kunst, det trenger ikke bare å være klassisk, sier Christian Ringnes, eiendomsinvestor og kunstsamler.

Sist fredag presenterte han de 25 skulpturene som hittil har passert nåløyet for den planlagte skulpturparken i Ekebergskråningen som skal stå ferdig neste høst. Av disse er det under halvparten som er klassiske figurative kvinneskulpturer, laget av kjente kunstnere som Rodin og Renoir. Dette er skulpturer som stammer fra Christian Ringnes' opprinnelige samling, og som også var utgangspunktet da Ringnes‘ lanserte sin omstridte idé om en kvinneskulpturpark «til kvinnens pris» for åtte år siden. Men etter at den kunstfaglige komiteen har sagt sitt, har bare én tredel av Ringnes‘ opprinnelige skulpturer sluppet gjennom nåløyet.

- Faktum er at jeg hele tida har forutsatt at det skulle nedsettes en jury eller komité som skulle gjøre utvalget av skulpturer. Jeg er ikke dum heller, hvis jeg skulle bestemme alt selv så ville ikke dette gå. Dette er ikke min eiendom, sier Christian Ringnes.

Færre kvinner

Ringnes sitter selv i den kunstfaglige komiteen for skulpturparken, utpekt av C. Ludens Ringnes Stiftelse. Det samme gjør tidligere styreleder for Nasjonalmuseet, Christian Bjelland. De fire andre medlemmene er fra Oslo kommunes kulturetat og Norsk Billedhoggerforening.

- Komiteen står helt samlet i sine valg. Diskusjonene har vært gode og preget av vidsyn. Det er heller ikke slik at det er Ringnes som har hatt siste ordet, sier billedkunstner Viel Bjerkeset Andersen fra Billedhoggerforeningen.

Hun roser Ringnes for å ha stilt med åpne kort og vært lydhør for rådene fra den kunstfaglige ekspertisen.

- Han har vist seg som en åpen person som lytter der det er nødvendig å lytte og som også kommer med innspill som vi har måttet ta hensyn til. Det har også vært mye god humor i diskusjonene rundt bordet, sier Andersen.

Hun mener skulpturparken har forandret karakter underveis og at det blir misvisende å omtale den som en ren kvinneskulpturpark.

13 av de 25 verkene som er valgt ut hittil, er kjøpt inn på komiteens anbefaling og betalt av Ringnes-stiftelsen. Dette er skulpturer signert moderne samtidskunstnere, de fleste uten noen åpenbar tilknytning til verken det feminine eller kvinnelige. Blant annet en underjordisk lysinstallasjon av James Turrell og en utendørs videoprojeksjon av Tony Oursler.

Hjemme i hagen

Viel Bjerkeset Andersen er fornøyd med at komiteen har lagt en vid forståelse av det feminine til grunn for sitt arbeid. Flere av kunstverkene som er foreslått forholder seg vel så mye til omgivelsene som til det feminine, såkalte stedsspesifikke verk.

- Vi har en tematikk i bunnen som handler om det feminine, men det trenger ikke å være så påtrengende eller synlig. Det feminine er et tema som vi kan bryne oss på, diskutere og utfordre underveis, men også vende ryggen når andre hensyn tilsier det, sier billedkunstneren, som selv jobber mest med installasjoner.

- Jeg er ikke enig i at en skulpturpark viet til det feminine er tilbakeskuende og anakronistisk. Samtidig er jeg glad for at vi har beveget oss videre fra den klisjéfylte framstillingen som var av denne parken helt i begynnelsen, sier Andersen.

Christian Ringnes er på sin side er bare glad for at to tredeler av skulpturene fra hans private samling er blitt vraket av komiteen.

- Det at vi nå har fått et spenn mellom det klassiske og det moderne synes jeg bare er veldig gøyalt, sier han.

Hva han skal gjøre med resten av samlingen som ikke har fått plass, er uklart.

- Noen av disse skulpturene har jeg satt opp hjemme i hagen. Men der er det jo ikke så stor plass, sier Ringnes.

jonas.braekke@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen