Kultur

Tre år med Bleken

I tre år fulgte dokumentarfilmskaper Hallvard Bræin den norske billedkunsteren Håkon Bleken rundt i Norge og utlandet. I helgen kommer resultatet på kino i Oslo.

Det nærgående, timelange portrettet av Bleken (80), en av Norges mest framstående malere, vises på kino i Trondheim denne uken, i Oslo i helga og på NRK i påsken. Mannen bak kamera er Hallvard Bræin. I 2005 laget han filmen «Giganten» om Erik Bye – som døde kort tid etter at opptakene var gjort.

– Bleken spøkte med det da vi satte i gang, at han var redd for å lage denne filmen – «alle du jobber med dør jo», smiler Bræin. I filmen følger han Bleken både hjemme i Trondheim, og ut i Europa for å se på verker av kunstnere som har inspirert Bleken, inkludert Picassos «Guernica»

– Jeg har fulgt Bleken i tre år. Vi har reist Europa rundt omtrent som et gammelt ektepar på tur, smiler Bræin. I januar fylte Bleken 80 år, men er høyst aktiv både som kunstner og samfunnsdebattant. Tidligere i år markerte han seg med å donere kunst til en støtteaksjon for Gaza-ofre. Ut neste uke viser Henie-Onstad senteret en retrospektiv utstilling av hans kulltegninger, og nå arbeider Bleken med en stor serie litografier inspirert av Hamsuns «Mysterier».

Rammen rundt filmen er en framføring av Verdis «Requiem» i Nidarosdomen. Men Bræin understreker at filmen ikke er noen dødsmesse over Håkon Bleken.

– Bleken er mer arbeidsom og målbevisst enn noensinne. Bildene hans sirkler rundt lidelse, død og apokalypse, derfor var det relevant å bruke «Requiem» som et dramatisk grep, sier Bræin, som er både regissør, produsent, kameramann, og det meste ellers i filmen sin.

– For å komme tettere på Bleken ville jeg lage filmen helt alene, uten lyd- eller lysfolk. Bare Håkon Bleken og meg, sier Bræin.

Voldelig far

Filmen går nært inn på konfliktene Bleken og hans søsken hadde med sin voldelige far.

– Jeg har vist filmen for både Bleken og hans søster, og ingen av dem motsetter seg at dette er med i filmen. Disse sidene ved Blekens liv har også vært omtalt tidligere. Filmen tjener på å være så personlig. For meg er dette verdifullt for forståelsen av Blekens kunst, mener regissøren.

– Jeg var ikke interessert i å lage en film bare om bildene hans. Jeg ville undersøke hvor bildene hans kommer fra, hva kjernen i Blekens kunst og liv er, hva som har gjort Håkon Bleken til en så kompromissløs kunstner. Som han sier selv, mye av dette springer ut fra barndommen.

Ny lanseringsmåte

Oslo Kino prøver ut en ny visningsform med «Håkon Bleken, maler».

Filmen ble først vist under filmfestivalen Kosmorama i Trondheim i begynnelsen av mars, og går på kino i Trondheim nå. I helgen lanseres den i Oslo gjennom matine-forestillinger på Gimle Kino, med mulighet for flere visninger på Ringen Kino senere.

– Å distribuere dokumentarfilm på norske kinoer er en tung prosess som sjelden lønner seg. Denne gangen ville jeg prøve en annen innfallsvinkel. Den vises digitalt, og trengs dermed ikke å lanseres samtidig landet rundt i et stort antall kopier, forteller Hallvard Bræin.

– Vi prøver ut filmen på et par kinoer først, og hvis det er interesse blant folk og kinosjefene er med, setter vi den opp videre. I Trondheim har responsen vært god, sier Bræin.

På visningen på Gimle innleder Oslo Kinos filmsjef Christin Berg.

– Filmen var i utgangspunktet ikke laget for vanlig kinodistribusjon, men jeg så den i Trondheim, og det er absolutt en film som fortjener det store lerretet, sier Berg, som vil sette opp flere matine-forestillinger av «Håkon Bleken, maler» i påsken. Filmen vises langfredag på NRK.

– Dette er en annen måte å lansere norske dokumentarfilmer på. Vi har dessverre sett at norske dokumentarer ofte faller fort på kino, sier Berg.

Mer fra Dagsavisen