Kultur

Tar stor risiko med norsk kinopremiere

– Vi tar en stor risiko, sier distributøren av den nye Knutsen & Ludvigsen-filmen. Filmbransjen plages av spørsmålet: Skal de store filmene utsettes eller gå for halvtomme saler?

Bilde 1 av 2

Den norske filmhøsten er i gang. Denne uka er det premiere på komedien «Dianas bryllup», den første norske kinofilmen for et voksenpublikum etter koronanedstengningen av kinoene i vår.

I slutten av september er høstens første norske storfilm satt opp for premiere, «Børning 3», utsatt fra 11. august. Men produsentene vurderer fortsatt å utsette premieren nok en gang. Smittevernsregler gjør at kinoene ikke kan gå for fullt, noe som begrenser inntjeningsmulighetene for både produsenter, distributører og kinoene.

Det store dyret

Men 25. september kommer høstens første store norske familiefilm på kinoene som planlagt: «Knutsen & Ludvigsen 2: Det store dyret».

– Vi har diskutert dette mye og tenkt på dette hvert våkne øyeblikk. Men vi hadde lagt opp til denne premieredatoen for to år siden, og vi holder på den, sier Svanhild Sørensen, direktør for Norsk Filmdistribusjon, en liten og uavhengig aktør i et marked dominert av internasjonale distributører.

«Knutsen & Ludvigsen 2: Det store dyret» er den første av høstens norske filmer som har fått støtte gjennom markedsordningen hos Norsk filminstitutt, for filmer med anslått publikumspotensial over 200.000.

Les også: Ber Raja om hjelp til å berge kinohøsten (+)

Norsk Filmdistribusjon er avhengig av å nå publikumsanslaget på 200.000, selv i et koronabegrenset kinomarked.

Svanhild Sørensen, Kulturmeglerne.

Svanhild Sørensen, direktør Norsk Filmdistribusjon. Foto: Norsk Filmdistribusjon

– Dette er den største filmen vi har i høst. For oss vil det få veldig store konsekvenser om ikke filmen når opp til det besøkstallet vi har forventet. Hadde vi utsatt, ville vi fått det tøft med å klare oss gjennom dette året uten inntektene fra «Knutsen og Ludvigsen». Det gjorde ikke saken enklere da «Børning 3» ble flyttet til 30. september, fem dager etter «Knutsen og Ludvigsen». To store norske familiefilmer så tett på hverandre blir problematisk, sier Svanhild Sørensen.

– Men det blir ikke noe lettere av å utsette. Hvilke andre tidspunkt skulle vi gått for? Filmene hoper seg opp. Åpnes det for inntil 500 i kinosalene, blir det fort ketchup-effekt. Ingen vet hva som er lurest nå. Med «Knutsen og Ludvigsen» tar vi en stor risiko, sier Svanhild Sørensen.

Enmetersregelen

Kinobransjens forening, Produsentforeningen Virke og filmdistributørene protesterte samlet mot kulturdepartementets håndheving av enmetersregelen på kinoer i sommer, til ingen nytte. Tolkningen av regelen, som gjør at kinoene i praksis bare kan selge hvert tredje sete, ble stående ut året.

– Begrensningene gjør det vanskelig og usikkert å lansere film, spesielt store publikumsfilmer. Mange sitter i disse dager og vurderer om man tør å slippe filmen eller ikke, forteller Morten Chrisoffersen, styreleder i bransjeforeningen Norske filmdistributører og direktør for Nordisk Film Distribusjon i Norge.

– En ting er 200-grensen, men det største problemet er at enmeters-regelen tolkes fra skulder til skulder, ikke fra munn til munn. Dette gjør at de fleste kinoer må kjøre med to ledige seter mellom hver gruppe personer. Det betyr at svært mange saler har langt mindre kapasitet enn 200. En oppmykning ville økt mulighetene betraktelig, og flere store filmer ville komme ut til publikum. For vi vet at publikum ønsker seg tilbake på kino, sier Christoffersen.

I juli slapp distributør SF Studios og produsentene Paradox Film «Knerten og sjøormen» på kino, som har passert 120.000 solgte billetter.

Norsk Filmdistribusjon fulgte opp tidlig i august med barnefilmen «Tottori – Sommeren vi var alene», som nå har passert 36.000.

– «Tottori» ligger på andreplass på filmtoppen, bak Tenet. Den gjør det kjempebra, vi er veldig stolte av det, men besøket burde vært det dobbelte. Det handler bare om kapasiteten på kinoene, sier Svanhild Sørensen.

– Kinoene og distributørene er avhengige av hverandre. Vi har tatt en sjanse. Vi gjør dette for å bidra til at det skal være norsk film på kino, sier Sørensen.

Markedet er ellers dominert av Nordisk Film Distribusjon og SF Studios, distribusjonsarmene til store nordiske filmbransjeaktører som eier både kinoer og produksjonsselskaper.

– Norsk Filmdistribusjon er en uavhengig distributør som vil være et tilbud for uavhengige produsenter. Nordisk Kino og SF har store nordiske konserneiere i ryggen. Norsk Filmdistribusjon er eid av lokale private aktører. Vi har holdt det gående i 30 år med å distribuere uavhengig norsk film. Det er viktig at det finnes et alternativ til de store internasjonale aktørene i markedet.

Stimuleringsordning

Filmbransjeforeningene har bedt kulturminister Abid Raja om stimuleringstiltak som kompensasjon for bortfall av inntekter.

Distributørene er spent på hvordan kulturdepartementets stimuleringsordning for høsten vil innrettes.

– Frem til nå har vi fått dekket opptil 50 prosent av differansen mellom hva vi har klart å selge av billetter og hva som var budsjettert. Vi vet ikke hvordan dette blir videre. 50 prosent er ikke nok for noen av oss. Vi håper ordningen framover vil få en annen innretning, sier Svanhild Sørensen.

– Vi forstår ikke hvorfor distributørene blir avkortet til 50%. Slik ordningen er i dag, når den ikke er tittelrelatert, er det også vanskelig å føre penger videre i verdistrømmen f.eks til norske produsenter. Vi håper på at høstens kompensasjonsordning bygges slik at den kan gi en sikkerhet for å lansere film i markedet, sier Morten Christoffersen i Norske Filmdistributørers Forening.

Mer fra Dagsavisen